Emhætte udtræk fra ø 125/150mm til ø 80mm - bedste adaption?

Hej,

 Jeg skal sætte en indbygningsemhætte op fra IKEA, der kommer med standard udtræk og  flexslange på enten ø 120/125mm eller 150mm. Vores gamle lejlighed har kun et udtrækshul i væggen på ø 80mm, og må desværre ændres. Jeg er klar over, at det er en stor reduktion, men hvilken adaption giver trods alt den bedste effekt? Ved at adaptere fra ø 150mm til ø 80mm ved emhættens udtræk eller ved væggens udtræk?

Venlig hilsen Lyngsie

Hej,  Jeg skal sætte en indbygningsemhætte op fra... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hvor stort er køkkenet i din gamle lejligheden?

En volumenstrøm 625 m3/h lyder temmelig overkil! For at opnå denne luftstrøm skal både døre og vinduer stå åben, i nærmest hele lejligheden.

En volumenstrøm på 625 m3/h er ligeledes mere end dobbelt så meget som for et genvindingsanlæg i et almindeligt parcelhus.

I min optik er der noget der slet ikke hænger sammen, lige meget om det så er 500 eller 625m3/h!

Muligvis det er ganske normalt luftmængde for emhætter med 500-625 m3/h, men egentlig til hvad nytte, ud over at fuglene får en masse varm luft, såfremt emhætten kan få luft fra omgivelserne, hvis ikke laver emhætten bare vakuum i "køkkenet" som medfører et unødigt stort strømforbrug.

Fandt disse fakta fra Bolius's hjemmeside:

I nybyggeri kræver bygningsreglementet, at der er en emhættemed elektrisk udsugning på mindst 20 liter/sekundet. (= 72m3/h)

Nogle producenter har anbefalet, at du tænder din emhætte5-10 minutter før, du starter med at lave mad for at skabe en bedre udsugning.  

Men ifølge Teknologisk Institut er det ikke nødvendigt. Formålet med emhætten er at fjerne den luft, der bliver forurenet af mados, og derfor skal du tænde den, når du begynder at lave mad.

Ja, det er ligesom med biler, nogle personer vil helst kunne få en fartbøde på under 5 sekunder, andre kan godt vente både 10 og 15 sekunder.  

Noget er et krav, noget andet er hvad der er brug for. 20 l/s kan udmærket være nok under gunstige forhold, men er der træk i køkkenet, eller der kommer en masse damp, er det slet ikke sikkert at de 20 l/s er nok.


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis