Kondensator og en modstand parallelt

Hej.

Jeg har en 12v kontakt der bliver styret af en fjernbetjening. Den hænder at den mister signalet et halvt sekund i ny og næ, når jeg trykker på knappen.

Er der noget med at jeg kan smide en kondensator og en modstand(eller polymerer?) parallelt på kontakt ledningen til at fjerne de små udfald? 

Udfaldene er på ca et halv sekund. 

Hvordan finder jeg de korrekte komponenter? 


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du vil bruge en kondensator til at opretholde en nogenlunde stabil spænding, skal vi vide noget om hvor stor en strøm der går i pågældende ledning for at kunne hjælpe dig videre.

Formoder det er en DC spænding der er tale om og der skal der bruges en elektrolytkondensator til stabilisering.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Vandkanten skrev den 26-07-2018 15:13:09

Det er DC. 

Så jeg tager et multimeter og måler volt og ampere når kontakten er sluttet ?

Du skriver jo 12 Volt, men det kommer sig ikke så nywe. 

Når du måler hvor meget strøm der går (mA), når kontakten er ON burde det være nok.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hvad er det til? En kondensator har jo også et ladeforløb som skal tænkes med.

Drop parallel modstand, afhængig af kredsløbet, vil det dræne din kondensator. Men fortæl lige lidt mere om dit kredsløb. Er det noget med et relæ? 

Vi kommer hurtigt over i noget logisk styring i stedet for en kondensator...


Elektronikteknikeren

Det er en elstabler lift, som har en knap til op og en knap til ned.

Jeg har sat et fjernbetjent relæ på og kan vha 2 knapper på fjernbetjeningen så køre liften op og ned. Det virker fint, bortset fra når fjernbetjeningen kortvarigt mister signalet, så stopper liften også kortvarigt. Vi taler kun om ½ sekund, men nok til at det irriterer mig


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

En kondensator over et relæ bliver noget juks, da spolen har en lav impedans, og du skal derfor ud i en stor en af slagsen, som til gengæld kræver lang ladetid.

Kondensatoren kan muligvis sættes leddet før, på den driver transistor som trækker relæet, da gate eller basestrøm på denne, kan holdes af en lille kapacitet.

Er det noget eBay fjernbetjening vi er ude i?

Er op og ned funktioner styret af samme relæ?


Elektronikteknikeren

Har lige målt, 2,5 A når den kører op og 2,1 A når den kører ned.

Op og ned kører på hvert sit relæ i samme boks.

Det fjernstyrede relæ boks er dette her: https://www.matronics.dk/kategori/e...e-4#609744  

Jeg kører den i Momentan / horn - Tænd hver kanal enkeltvis, så længe knappen trykkes ned.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

En kondensator parallelt med pumpen skal nok være i størrelsesordenen 50.000uF til 100.000uF. ret stor og upraktisk. Hertil kommer at den skal lades op før end at stableren begynder at køre.

Du skal i stedet prøve om du kan lave et holde kredsløb på de 4 driver fets som sidder på række foran relæerne.

Det kan formentlig gøres på gaten med en mindre kondensator, men svært at sige når det faktiske diagram ikke kendes.


Elektronikteknikeren

Nå nå. Nu var det for at holde forsyningen oppe til styrespændingen på relæet, jeg ville indsætte en kondensator og ikke over relæspolen. Jeg havde nemlig forstået det var en gammeldags relæ/kontakt logik der var bygget på og ikke noget nymodens radiostyret dallerværk. 

Begynder man at ændre på kredsløbet i den nymodens box skal man passe på der ikke bliver lavet en så stor holdtid at man ikke får det lavet på en måde hvor både knappen til op og ned kan aktiveres på samme tid.

Nu syntes jeg det lyder underligt at den omtalte logik mister forbindelsen i et halvt sekund. Det skulle vel ikke være sådan du tilfældigt har koblet styreboxen på samme spændingsforsyning der driver pumpen til løfteren (batteri og lader oppe i den anden tråd) ?  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Som jeg har forstået det, handler det om et kortvarigt signal udfald mellem fjernbetjening og relæbox som man vil kompensere sig ud af.

Umiddelbart er det ikke lige til for en uøvet at modificere det eksisterende kredsløb. Og som du er inde på er det problematisk at man kan køre op og ned samtidigt. Men som jeg har skrevet længere oppe ville jeg også påvirke styrestrømmen, de mange A trådstarter henviser til tyder på at det er forbrugsgenstanden der måles på i stedet.

Man ville rimelig nemt kunne programmere sig ud af problemerne med en microcontroller eller plc dog...



Elektronikteknikeren
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis