Fugtspærre ifb støbning af betongulv m gulvvarme

Jeg har lige gravet ud i mit 70’er hus, til støbning af betongulv med gulvvarme. Men behøver jeg fugtspærre?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Når dit betongulv har en tykkelse på 10 cm. er det pr. definition tæt, og der skal ikke bruges fugtspærre, men husk radonspærre.


Søren O

Hej,

Det er korrekt at den rigtige beton, under de korrekte omstændigheder er vandtæt! Men et enkelt armeret terrændæk er ikke vandtæt - da der typiske vil ske revnedannelse under afbinding. Du kan reducere risikoen for svindrevner ved at skære deltiationfunger i døråbninger samt maksimalt have felter på 6x6 m.

Dog er det ikke relevant om betonen er vandtæt! Betonen skal ikke udsættes for fugt, derfor skal du sikre dig, at du har et kapilarbrydende lag under betonen, som forhindre opfugtning. Hvis du har mere end 150 eps isolering, så er det kapilarbrydende. 

Når alt dette er sagt, så skal du alt efter gulvvalg og tidshorisont have en fugtspærre mellem gulvbelægning og beton.

Husk kantisolering samt radonspærre.


/K

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg skal have klinker nogle steder, og trægulv andre steder. Men støbningen foregår på en gang, da jeg ingen skillevægge har pt. Så fugtspærre kommer til at ligge samme sted uanset hvad.

Tror at du misforstår - eller at jeg ikke formulere mig ordenligt! 

Fugtspærren skal ikke ligge under betonen, hvis du har mere end 150 mm eps isolering eller et kapilarbrydende lag! men det kan være nødvendigt at ligge en fugtspærre mellem trægulv og beton! Denne fugtspærre skal ikke forhindre opfugtning af betonen, men sikre trægulvet mod restfrugt i betonen. Under klinkerne skal du ikke have fugtspærre.

Når du støber så stort et felt - kan se i en tidligere tråd, at det er 150 m- så er det en rigtigt godt ide at skære betonen op i felter! Betonen vil revne uanset hvad, men du har mulighed for selv at styre hvor de skal være, så det er oplagt at skære der hvor der skal være vægge. Fugerne skæres nemmest så snart gulvet er trædefast.

Hvis du skal støbe i det vejr som vi har lige nu er det meget vigtigt, at du får dækket betonen af med plastik i 2-5 dage så snart den er trædefast. Dette reducere afbindingshastigheden om dermed giver det færre svindrevner. Inden du skal ligge klinker skal gulvet slibes af, da slamlaget giver dårlig eller ingen vedhætning til fliselim. Det kan være nødvendigt at slibe hele gulvet, hvis udlægningen ikke er gået godt. Der kan være lunker og toppe som skal slibes eller spartles.


/K

Okay, jeg var ikke klar over der var behov for at skære felter i betonen, det synes jeg da ikke det ser ud til man gør ved nybyg feks? 

Det kommer an på, hvem der udfører det! 

Men hvis du skal have klinker på, så kan revner i betonen give problemer. Under et trægulv har revner ingen betydning.


/K

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også