Skjult samling af stikledning (vand)

Hej


Har haft nogle håndværkere til at nedlægge min krybekælder, samt flytte mine installationer til vores nye tilbygning.


De siger at de har lavet en lovlig samling i den gamle krybekælder af hovedledning som de så har isoleret og støbt ovenpå. En anden VVS’er siger så til mig at det ikke er lovligt.. hvad er rigtigt? Kan man lave en lovlig samling under betonen af hovedledningen til vand?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ahh ikke så godt. Det skal helst ligge i indføringsrør. Så man kan komme til og skifte den. Medmindre man er villig til og offer et nyt gulv hver gang

Skjulte, men udskiftelige samlinger i installationsskabe, skakte mm. skal udføres efter DS 439. Ved ikke-udskiftelige installationer må der ikke være mekaniske eller loddesamlinger. Vandinstallationer skal udformes således, at der ikke kan opstå frostskader eller utilsigtet opvarmning af installationen. Vandinstallationen skal isoleres efter DS 452.

Hvis det ikke er udført af en  aut. VVSer, er reparationen alene af den grund ulovlig, så du beder dine håndværkere om at lave arbejdet om, så det bliver efter reglerne.  Skulle arbejdet være udført af en VVSer, skal denne naturlig vis også lave det om, for egen regning. Men for at være 110 % sikker, kan du ringe til sikkerhedstyrelsen i Esbjerg og forelægge dem problemet.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis