Skal et lampeudtag monteres i en PL dåse?

Hej med jer,

Jeg skal have sat et Troldtekt loft (25mm) op i et kælderrum. Loftet monteres direkte op mon det eksisterende loft, der er plant. Jeg har fået trukket nyt kabel til lampeudtag, som skal fræses ind i bagsiden af Troldtekt-pladerne, så jeg kan få et lampeudtag midt i rummet. Illustreret på billedet her:

 Mit spørgsmål er: Jeg får kun 25mm at arbejde med i højden, og jeg kan derfor ikke få plads til en PL-dåse, der er 36mm. Må jeg montere lampeudtaget direkte op i Troldtekt-pladen uden nogen dåse bagved? Hvis jeg ikke må, er der så nogen, der har et godt bud på en løsning, hvor jeg undgår et lampeudtag, der sidder udenpå loftet.

Bh Thomas



Thomas
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej. Jeg kan ikke se dit billede men ville det ikke være nemmere at forskalle ned så der er plads til pl-dåse og kabler.

Du kunne bruge en udløbsroset, som godt nok stikker 7 mm. ud, hvis du ikke vil forskalle. Hvis lampeudtaget skal være plant med loftet, skal du lave en forskalling, så du får plads til en PL dåse. 19 mm forskalling giver lige plads. det er ikke lovligt at skrue lampeudtaget fast i Troltektpladen

Udløbsroset


fase

Så skal udløbsroset sidde direkte på det plane loft inden troldtekt plader kommer. Det vil være en rigtig god løsning.

Alternativ kan du hugge / skære plads op i det eksisterende loft og forsænke Pl dåse det nødvendige stykke.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis du vil have det helt plant så tænker ligesom Erik at man må kunne skabe lidt plads i det eksisterende loft.

Hvis det er pudset vil du jo nærmest få hvad du skal bruge bare ved at fjerne puds+evt. rør. 

Hvis det er et nyere loft af gips kunne du overveje at monterer et wexøe lampeudtag, der understøtter forfra montering (du vil dog nok lige skulle have presset ledningen op over gipsen lidt væk fra udtaget så.  https://billigihc.dk/staerkstromsmateriel/installationsmateriel/wexoe-lampeudtag-wlu/wexoe-lampeudtag-universal-wlu-o80-antrazit-9011-1-stk

Men ellers er en udløbsroset jo en helt fin løsning. Husk at den skal have en bundplade hvis eksisterende loft er brandbart 


Ask

Tak for svar alle sammen! Og god ide fra Elmand og Fabrin - ved ikke hvorfor jeg ikke havde overvejet det! :-) Det eksisterende loft er beton, så vil helst ikke ud i at skulle hakke i det. Og ville egentlig gerne have lavet en forskalning for så at sætte spots i, men lige netop dette rum i kælderen er kun 200 cm højt, så hver en cm tæller! :-)


Thomas

Det er ret nemt at hugge 10 mm skal af beton, så der kan være en lav PL dåse. Hvis du har vinkelsliber med diamantskær så kører du ca. 20 mm op i riller med 8-10 mm afstand. Disse riller er ret lette at hugge af og du har 10-15 mm plads.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis