Hjælp til beton skrivebord

Hej,

Jeg vil gerne prøve at lave et beton skrivebord, hvor bordpladen er i beton. Jeg tænker at bruge to benbukke fra Ikea: https://www.ikea.com/dk/da/catalog/.../80130776/

Jeg har aldrig arbejdet med beton før, så jeg har en del spørgsmål. Først og fremmest: formen. Hvad er de billigste materialer at lave støbeformen af? Er det bare en krydsfiner plade og trælister som sider? Er det nødvendigt at fuge silikone i siderne?

Hvilken slags beton skal jeg bruge (den må gerne være lidt grå-agtig), og hvor tyk skal bordpladen mindst være (optimalt vil jeg gerne have den skal være 3 cm i tykkelse)?

Jeg vil gerne lave et rundt hul i bordpladen, hvor jeg kan putte ledninger igennem. Hvordan gør jeg bedst det?

Hvad er den bedste måde at gøre bordpladen klar til montering af bordben/benbukke? Skal jeg allerede tænke på det, når jeg støber betonen, eller er det nemt at montere når jeg har lavet bordpladen?

Er det muligt at lave en bordplade med følgende mål: 160x75x3?


/Kasper
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der har været en del tråde på det seneste om betonbordplader, der finder du alt viden du skal bruge.

Der er også et projekt med billeder i projekt sektionen.


Elektronikteknikeren

Jeg vil meget gerne også have at tykkelsen maks er 3 cm, men gerne mindre.


/Kasper

Glem de der bukke, de må max belastes med 50 kg. Find noget kraftigere. 

Ude på nettet er der altså masser af information om støbning af bordplader.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Er du sikker på at de bukke kan bære sådan en plade ?
Jeg vil gætte på at en betonplade, let kan veje dobbelt så meget som en tilsvarende plade i træ.

Massefylden for beton er ca 2250kg. pr. kubikmeter.
Hvor det for træ er ca. 1500 kg. pr. kubikmeter.
Du skal jo også have noget jern armering/rionet i pladen, for at give den stabilitet.

Edit: Kermit kom mig i forkøbet   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce

En støbt bordplade i 3 cm tykkelse vil vil jeg umiddelbart mene er for tynd hvis du ikke har en kraftig sarg hele vejen rundt, det også selv om der er lagt armeringsjern i pladen. Når du har et bord stående vil jeg mene det skal kunne holde der mindst er to personer der placere rumpetten, med tilhørende korpus på bordpladen.

Beton har den egenskab det er næsten umuligt at trykke sammen mens det overhovedet ingenting kan holde til når det brækkes eller bliver trukket i. Det er derfor man indlægger armeringsjern modsat den side hvor trykket kommer fra (ved en bordplade lægges det nær undersiden af pladen). Med en tykkelse på 3 cm vil den ikke kunne holde til ret meget. Jeg vil mene du skal op i 5 cm før du med sindsro kan flytte en plade af den størrelse uden den går til.

Rumindholdet af pladen bliver så 16 dm*7,5 dm*0,5 dm = 60 liter.

Vægten bliver så 2500 kg*60 liter/1000=150 kg.

Har du stadig mod på projektet vil jeg gerne hjælpe dig videre. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Nitter skrev den 26-07-2018 13:21:24

En støbt bordplade i 3 cm tykkelse vil vil jeg umiddelbart mene er for tynd hvis du ikke har en kraftig sarg hele vejen rundt, det også selv om der er lagt armeringsjern i pladen. Når du har et bord stående vil jeg mene det skal kunne holde der mindst er to personer der placere rumpetten, med tilhørende korpus på bordpladen.

Beton har den egenskab det er næsten umuligt at trykke sammen mens det overhovedet ingenting kan holde til når det brækkes eller bliver trukket i. Det er derfor man indlægger armeringsjern modsat den side hvor trykket kommer fra (ved en bordplade lægges det nær undersiden af pladen). Med en tykkelse på 3 cm vil den ikke kunne holde til ret meget. Jeg vil mene du skal op i 5 cm før du med sindsro kan flytte en plade af den størrelse uden den går til.

Rumindholdet af pladen bliver så 16 dm*7,5 dm*0,5 dm = 60 liter.

Vægten bliver så 2500 kg*60 liter/1000=150 kg.

Har du stadig mod på projektet vil jeg gerne hjælpe dig videre. 

 Hej Leif,

Tak for svaret. Lidt ærgerligt hvis jeg skal helt op i 5 cm i tykkelse. Men du må meget gerne hjælpe mig videre. Jeg er stadig helt grøn i forhold til hvordan jeg under støbningen skal gøre det muligt at montere benbukke eller bordben?

Jeg spurgte mest til 3 centimeter i tykkelse, fordi jeg så en der havde gjort det herinde: https://katarinanatalie.dk/our-concrete-table/ med 3 cm i tykkelse


/Kasper

Ja ok. Kan se de har støbt en krydsfinerplade ind i bordpladen, hvilket jeg umiddelbart vil synes er ret utraditionelt da træ og beton ikke arbejder særligt godt sammen under afhærdningen af pladen. Det kan åbenbart godt gå.

Kan ikke finde hvor der er skrevet nogen tykkelse på pladen, som syntes at være tykkere på billedet ?

Vi skal lige blive enig om hvad du vil bruge som bordben før .................    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Nitter skrev den 26-07-2018 21:21:54

Ja ok. Kan se de har støbt en krydsfinerplade ind i bordpladen, hvilket jeg umiddelbart vil synes er ret utraditionelt da træ og beton ikke arbejder særligt godt sammen under afhærdningen af pladen. Det kan åbenbart godt gå.

Kan ikke finde hvor der er skrevet nogen tykkelse på pladen, som syntes at være tykkere på billedet ?

Vi skal lige blive enig om hvad du vil bruge som bordben før .................    

 Der står 3 cm i kommentarerne

Det er heller ikke fordi jeg gerne vil have støbt en plade ind i bordpladen. Jeg vil bare gerne have mulighed for både at bruge bordben og benbukke Jeg har ikke fundet nogle endnu - troede dem fra Ikea kunne bruges, men det ser ikke ud til at de kan holde til vægten.


/Kasper

Støb da nogle stykker gevindjern eller bolte ind i pladen. jeg tror som der nok før er nævnt at 3 cm er lidt tyndt  der findes dog et produkt eller en type beton som hedder ferro cement der bliver brugt til at lave båd skrog af men der fåes nok ikke i din lokale silvan

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis