Lovlig eller ulovlig elinstallation?p

Hej

Jeg har lige købt lejlighed, og har i den forbindelse fundet ud af at der ved nogen af stikkontskterne i stuen ikke er trukket en jordleder, selvom der er opsat et 1,5 modul stikkontakt med jord. Boligen er fra 

Februar 1975. Men jeg ved den er renoveret indenfor de seneste 2 år.

Mit spørgsmål er så, er det lovligt at have stikkontakter med jord opsat, men hvor der ikke er trukket jordkabel til?

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Dine stikkontakter er ikke lovlige. Det hænger ejerskifteforsikringen eller tidligere ejer på. Det kan sikkert gøres lovligt ved at skifte til stikkontakter uden jord, men det er jo ikke det du har købt - du har selvfølgelig en forventning om at der er jord i dine stikkontakter.


Søren O

En stikkontakt må ikke have "jordhul" hvis denne ikke er aktiv, men du kunne jo skifte tangenten ud med en uden jordhul f.eks den til 20 kr https://www.vvs-eksperten.dk/el-artikler-lauritz-knudsen-lk-fuga-tangent-lk-fuga-hvid-stikkontakt-uden-jord-81017040081?gclid=Cj0KCQjwnNvaBRCmARIsAOfZq-0YzEEuwsjwHTgYYPI3bGVg08a_velYyIoNvu_NhlZK_XCfY8NhjOoaAoMiEALw_wcB

Søren O skrev den 25-07-2018 06:34:57

Dine stikkontakter er ikke lovlige. Det hænger ejerskifteforsikringen eller tidligere ejer på. Det kan sikkert gøres lovligt ved at skifte til stikkontakter uden jord, men det er jo ikke det du har købt - du har selvfølgelig en forventning om at der er jord i dine stikkontakter.

 Hvis nu jeg går til tidligere ejer og fortæller dette er ulovligt. Så går jeg ud fra han bare vil skifte stikkontakterne til dem som “mfrost” har sendt et link til, og ikke trække en jordleder da det jo vil være væsentligt dyre. Men kan jeg forlange at han skal sørge for der er jord i stikkontakterne, eftersom det jo er sådanne stikkontakter der er i lejligheden?

Hvis der kun er to huller i stikkontakten, er den lovlig, så løsningen med at skifte tangenten gør stikkontakten lovlig. Du kan prøve at forlange, at der bliver trukket en jordledning. Der er formentlig hverken lavet tilstandsrapport eller elsynsrapport, så ejerskifteforsikring er der formentlig heller ikke.


fase
S. Fabrin skrev den 25-07-2018 08:41:50

Hvis der kun er to huller i stikkontakten, er den lovlig, så løsningen med at skifte tangenten gør stikkontakten lovlig. Du kan prøve at forlange, at der bliver trukket en jordledning. Der er formentlig hverken lavet tilstandsrapport eller elsynsrapport, så ejerskifteforsikring er der formentlig heller ikke.

 Der er ejerskifteforsikring. Men umiddelbart kan jeg jo ikke bare skifte tangenten, da selve stikkontakten jo passer til en 1,5 moduls med jord. 

Annonce

Det link med henvisning til tangenten viser både tangenten og den del, der skal sidder over hullerne. Har du ikke et billede af stikkontakten, så det er muligt at se, udgave det drejer sig om.


fase

Det er ret utvetydigt beskrevet på sik.dk så jeg tror simpelthen ikke på at installationen bliver lovlig af at blænde jord hullet på den ene eller anden måde. 

Du skriver der er tegnet ejerskifte forsikring. Er forholdet beskrevet i elrapporten? 

S. Fabrin skrev den 25-07-2018 09:06:47

Det link med henvisning til tangenten viser både tangenten og den del, der skal sidder over hullerne. Har du ikke et billede af stikkontakten, så det er muligt at se, udgave det drejer sig om.

 Det er denne model jeg har siddende, som jeg kan se det, kan jeg ikke bare skifte Tangenten, men skal skifte hele kontakten. 

https://www.el-grossisten.dk/fuga-stikkontakt-med-jord-1-modul-2-pol-hvid.html

Der er ikke mavet tilstandsrapport, dette bliver der normaltvis ikke lavet på lejligheder. Sælger hæfter derimod i 10 år for evt. fejl som disse, mener jeg.

Opti skrev den 25-07-2018 09:48:36

 Det er denne model jeg har siddende, som jeg kan se det, kan jeg ikke bare skifte Tangenten, men skal skifte hele kontakten. 

https://www.el-grossisten.dk/fuga-s...-hvid.html

Der er ikke mavet tilstandsrapport, dette bliver der normaltvis ikke lavet på lejligheder. Sælger hæfter derimod i 10 år for evt. fejl som disse, mener jeg.

 Undskyld, der er selvfølgelig ikke tegnet ejerskifteforsikring. Han hæfter bare i 10 år.

tror du selv på man får udskiftet og trukket jord på en ejerskifte forsikring, Der er intet ulovlig ved at der er stikkontaktet uden jord selvom der er jord andre steder i huset.

hvorfor skulle man lige kunne få forbedret sin instalation på den regning når der ingen ulovlige forhold er i det man har købt ?

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis