Hvordan ser jeg hvor kloakrør og el løber på min grund?

Jeg skal have fundet ud af hvor rør til kloak, fjernvarme og el er gravet ned henne på min grund. Hvordan finder jeg ud af det?

Jeg har vedhæftet en tegning af noget som jeg tror viser hvor kloak rørene er gravet ned. Hentet fra minejendom.net. Men jeg kan ikke finde ud af hvad tegningen egentlig viser. Viser det overhovedet kloakrørene? Hvis ikke, hvordan finder jeg så ud af hvor de er henne?

Jeg håber i kan hjælpe mig.


Hilsen

Jesper

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen her på siden.

Det skal nok være kloakrørene som er angivet på din tegning. De runde ringe viser brøndene, dem burde du nemt kunne finde.

Fjernvarme og el kan du sikkert få oplyst hos dit forsyningsselskab.


Søren O

Fjernvarme har forsyningsselskab sikkert en tegning over, men det går ud af huset der hvor du kan se måler m.m. indenfor. Så går det korteste vej til fortov. 

Elkabel og oftest ikke indtegnet præcis. men igen ud af huset hvor måler sidder og så korteste vej til kabelskab. Den står sikkert i skal til nabo eller på modsatte side af vejen. 

Desuden har du måske fastnet telefon, internet eller lysleder ind i huset.

Men hvis det er for at du skal grave eller grube haven så ville jeg være ret forsigtig oppe i Nordøstlige hjørne af grunden.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Som Christian Nielsen skriver kan du indhente ledningsoplysninger fra alle ledningsejere via LER.dk. Hvis man skal grave erhvervsmæssigt er der faktisk lovmæssige krav om at søge her. Det gælder ikke private på egen grund, men man må gerne. Det koster nogle ganske få kroner, men der er en bagatelgrænse før der bliver sendt en regning.

Men ledningsejerne har muligvis kun oplysninger for de ledninger de selv ejer. De ledninger du selv ejer er måske ikke med på tegningerne, eller er ikke indtegnet særligt nøjagtigt. F.eks. el-stikledningen som ev elmand skriver. Men din vandledning ejer du formentlig også selv fra stophanen i skel ind til huset.

Palle Dam 

Ved vandledning kan forsyningsselskab påvise stophane, og så går det sikkert i lige linje ind til måler. 

Men hvis man skal grave i det område ville jeg grave en grøft på tværs, ved at skrabe forsigtig med rende graver skovl, og have en mand i grøften til at ridse lidt i bunden for hvert strøg. Så kan man opdage alle ledninger og tage højde for dem. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Mange tak for svar. Jeg har lavet en forespørgelse til alle forsynsningsejere via ler.dk som en bruger forslog. Jeg har allerede fået svar fra mange af dem. Rigtig fin service.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis