Ensiddet taghældning uden tagrende?

Går med planer om at lave en tilbygning, den skal have en siddet taghældning og paptag. Men jeg kunne måske godt tænke mig ikke at have tagrender, men er det muligt at undgå det? Kan man kontrollere den relativt store vandmængde, der kan komme ned af sådan et tag og få det ledt væk skjult ned gennem tagkonstruktionen? Det er en flade på omkring 70m2 og bredden i bunden af fladen er omkring 7m.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Skjulte tagrender er besværlige at renholde for det uundgåelige snask og blade ved løvfald. Vandafledning skjult gennem tagkonstruktionen er helt håbløs. Der må på det kraftigste frarådes.

Tagrenden beskytter også den underliggende mur mod vand, så det kræver et kraftigt udhæng. Det ses normalt kun ved stråtage, som til gengæld kræver et udhæng på 60-70cm.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hvor dyb er sådan en balje? Altså hvor meget ekstra højde til sternen skal jeg regne med I den ende? Det er nemlig mod skel. Faldet på taget er ca 8 cm per meter. Så i et skybrud er der jo en del vand der skal stoppes fra at løbe over kanten og ind til naboen. 

Har selv tilsvarende tagflade, ca 8,5x8,5 m, dog med mindre fald ved tagbrønden. Tagbrønden sidder i det ene hjørne. Det har, ind til videre i ca 10 år, ikke givet problemer, dog er der ikke store træer i nærheden.

Vedhæfter Isopal dimensionering, Isopal kap. 8,5 tagafvanding, hentet på nettet:

Dimensionering 

Antal og størrelser af faldstammer kan dimensioneres efter gældende SBi-anvisning.

Eksempelvis kan et:

70 mm afløb afvande 90-130 m² tagflade

80 mm afløb afvande 130-180 m² tagflade

90 mm afløb afvande 180-230 m² tagflade

100 mm afløb afvande 230-340 m² tagflade

Ved mindre tagflader (under 200 m²) skal den nedre grænse anvendes alene af hensyn til kravet om mindst 2 afløb pr. tagflade (evt. 1 afløb + 1 overløb).

Faldstammens dimensioner bør også vurderes under hensyntagen til eventuel tilstopning. Faldstammer under 70 mm kan derfor normalt ikke anbefales.

På nybyggeri med større tagflader (over 200 m²) skal den nedre grænse anvendes alene af hensyn til risiko for tilstopning.

For at undgå problemer ved kraftigt skybrud er jeg gået op i størrelse på tagbrønden. I følge Isopal kunne det være "70 mm afløb afvande 90-130 m² tagflade". Min tagbrønd er Ø90 mm, nedenunder tagbrønden har jeg så reduceret til ø75 mm. Den større tagbrønd bevirker at vandet nemmere kan løbe ned i afløbet.

For at undgå at skybruddet ikke "sprøjter" ind til naboen kan du sætte et stykke vandret plade, f.eks. et stykke tagfod, oven på sternafslutningen, vendende ind mod tagfladen. Den mindste højde af sternen vil jeg nok knibe ned til 5-10 cm.

Skal og skal min. 2 afløb, det er snare en anbefaling end et lovkrav, jævnfør Isopal håndbog kap. 8,5, vedhæftet pdf-fil.

Alt andet lige siger højden 2,5 m indtil 2,5 m fra skel, med mindre du får samtykke fra naboen, dispensation gennem kommunen, om en højere højde.

Muligheden var også at lave sternen, ind mod naboen, 1-2 cm højere i forhold til sidesternene, og så have "sikkerheds overløb" ud over sidesternene. Dog afhænger det af din konkrete bygnings situation, som stadig er ukendt.

Tak, jeg troede det var et lovmæssigt byggekrav at have minimum 2 afløb. Så tror jeg jeg går med noget alla dit med et overdimensioneret afløb i den ene side og og forhøjet sternkant. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis