Mal eller udskiftning af gulv? Hjælp til den helt uerfarne

Hej, 

min kæreste og jeg står og skal til at overtage vores lejlighed, hvor gulvene er hvidmalede. Malingen er slidt af flere steder, og vi er derfor nødt til at få dem malede på ny. Udfordringen ligger i, at vi er i tvivl om, om gulvene er så nedslidte, at de tåler en slibning inden de bliver malet. Er det helt tåbeligt, at male ovenpå malede gulvene uden at slibe dem først, og hvordan vurderer man tykkelsen på gulvet/om det kan holde til en slibning? Det er et helt almindeligt plankegulv.

Al hjælp/gode råd modtages med stor taknemmelighed! 



7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis den nuværende maling ikke skaller af, kan du sagtens male ovenpå.

Grundig afvaskning med grundrens, og derefter rent vand, let afslibning af hele gulvet. Er der pletter der er slidt igennem til træer skal du grunde de pletter, og derefter maler du gulvet.


Vi prøver igen, i morgen --

Tak for svar! skal lige være sikker på, at jeg forstår hvad du mener (jeg er lidt tabt på dette område) - der er flere steder pletter slidt helt ned til træet, og du skriver at man grunde pletterne - hvad vil det helt præcist sige?  

Grundmalingen af pletterne sikre at du får en god vedhæftning til træet, så malingen hæfter som den skal.

Jeg vil anbefale dig at tage en tur i en rigtig farvehandel, og høre hvad de foreslår, så er du sikker på de forskellige produkter passer sammen.


Vi prøver igen, i morgen --

Er det leje - eller er det en lejlighed i køber? - det er jo ret vigtigt...

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

je_nes: Mange tak for svar. Jeg smutter forbi flugger senere idag!
Natur: Det er en lejlighed vi køber - er der noget særligt du tænker på i den forbindelse? 

Annonce

Jeg tænkte på, hvis det var en leje-lejlighed - så var det noget der skulle stå for udlejers regning.. så hvis gulvet ikke kunne slibes, men skulle skiftes - så var det jo ikke jer, der skulle betale..
Og når i nu har købt - så er det vel indregnet i prisen, at der er råd til at skifte evt.?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Vi har ikke købt endnu, men forhåbentlig inden for længe. Så vidt jeg kan læse mig til, at der ikke afskrivning på gulve, dvs. lejligheden koster det samme uanset gulvets stand (men jeg kan jo have misforstået det?). Hvis det du spørger til, er om vi har råd til at skifte det, så i princippet jo, selvom det ville være at stramme skruen meget og vi derfor helt vil uden om det :/ 


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også