Råd om køb af jolle

Hej

Jeg håber, en venlig sjæl vil give mig et råd om, hvad jeg skal være obs på, når jeg skal købe en jolle. Jeg ved stort set intet om det.

Jeg skal kunne sejle rundt i københavnsområdet og lidt ud i Øresund, uden at det er for farligt. Måske til Hven og den slags, medmindre det er bindegalt (har som sagt begrænset viden).

Sikkerhed er lidt vigtigt. Den må ikke kæntre ved en lille bølge.

Man skal kunne have børn med. 

Der skal være plads til sådan cirka fire-fem personer. 

Jeg tænker at bruge påhængsmotor, men vil også gerne kunne ro, fx hvis motoren strejker midt på havet. 

Den skal helst være nogenlunde nem at få op af og i vandet. 

Tak!

Martin

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Vil mene du ikke bør købe mindre end 16 fod, med de krav du stiller.

Skal det være en ny, eller brugt jolle, og hvad er budgettet med motor.


Vi prøver igen, i morgen --

16 fod virker umiddelbart lidt større, end hvad jeg tænker. Jeg har mest tænkt at sejle rundt i københavnsområdet. Det med Øresund/Hven skal ikke tages for bogstaveligt. Det er mest, fordi jeg har hørt, at der er godt at fiske. 

Jeg vil foreslå du kigger efter en 16 fods aluminiumsjolle med en minimum 15 hp påhængsmotor. Men du bør nok kraftigt overveje om dit 15k kroners budget ikke kan hæves en smule hvis du finder den helt rigtige jolle og motor i god stand.

Held og lykke med din søgen.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Tak for tip. Budgettet er egentlig fleksibelt nok, så det er mest et spørgsmål om, hvad der passer bedst. Måske er dette et dumt spørgsmål, men: Hvis man trods alt gerne vil kunne sejle ud i Øresund, uden at det er farligt, lader det sig så gøre i så lille en båd?

Annonce

Kender ikke Øresund, men kunne forestille mig der kan være både strøm og bølger, også selv om man sejler hjemme fra i fint vejr.

Så en 16 fods joller (eller deromkring) og minimum en 10 -15 hk motor

Jeg vil ikke anbefale dig at købe en motor, der er mere end max 10 år gammel, og det er vigtigt den er passet med service og vinterkonservering..


Vi prøver igen, i morgen --
Hovedjægeren skrev den 24-07-2018 23:10:07

Tak for tip. Budgettet er egentlig fleksibelt nok, så det er mest et spørgsmål om, hvad der passer bedst. Måske er dette et dumt spørgsmål, men: Hvis man trods alt gerne vil kunne sejle ud i Øresund, uden at det er farligt, lader det sig så gøre i så lille en båd?

 Ja sagtens, dog kun i godt vejr når der ikke er sø af betydning. Det største problem med sikkerhed er skippers erfaring eller manglende erfaring, du bør derfor i egen interesse læse dig til et duelighedsbevis/speedbådscertifikat.

Husk at iklæde alle ombordværende en redningsvest der passer til deres alder, kraftig pøs der er bundet til jollen, åre der ligeså er bundet til jollen, passende udvalg i værktøj og nye tændrør til motoren samt anker med tilhørende synkende line der ikke er under 50 meter lang, når du står til søs.

Det lyder måske til at være meget men jeg har i mine mange år på en slæbebåd set lystsejlere gøre rigtig mange dumme ting, der nemt har kunne koste dem livet !!!


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Tak for hjælpen og sikkerhedsrådene. De lyder fornuftige. 

Det er uforsvarligt at sejle rundt i Øresund med 5 mennesker i en 16 fods jolle..

Du skal have noget større, ---- bliver det bare lidt dårligt vejr, er det for småt.


To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis