Støtte i midten af 160 cm bredt computerbord?

Goddag,

Jeg har fået specialskåret en bordplade hos IKEA, som jeg for et par dage siden satte op som computerbord med fire bordben for nu. Det er 160 cm bredt, 74 cm i dybden og 3 cm tykt (som deres normale køkkenborde). Det var tanken, at jeg ville give lidt støtte inde på midten, så det ikke med tiden kommer til at give sig og bue. Jeg var derfor nede og købe to små hyldeknægte i går, som jeg ville montere ca. 50 cm inde fra hver side. Men når jeg nu kigger på bordet, der har stået i et par dage uden støtte, så ser det jo egentlig meget fint ud, og bordet virker trods alt meget solidt. 

Er det en dum idé at lade være med at montere disse hyldeknægte?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kunne lave et kompromis og sætte en støtte midt på. 


fase

hvis du får et stykke T-jern i ca 30x30 mm i 160 cm længde hos smeden, kan du male det sort, bore huller for hver 30 cm og skrue det op i pladen nedefra 40 cm inde fra forkant, forståes - så får du en plade der ikke giver sig og tåler konstant tryk.


 

Prøv at sætte dig lige midt på bordet, eller endnu bedre rejse dig op, så du står på fødderne midt på bordpladen... tør du?

Hvis du ikke tør, så skal bordet understøttes, enten med en sarg eller flere ben   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Tak for svar.

Jeg må sætte de hyldeknægte på, kan jeg høre. Har en skærmholder monteret omkring midten, så kan ikke sætte en der, derfor sætter jeg to i stedet og sætter lidt fra hinanden. Ville ellers gerne bare nøjes med en enkelt præcist i midten. 

Selv med hyldeknægtene ville jeg ikke turde stille mig på den forreste midt af bordet, men ville godt turde den bagerste, hvor hyldeknægtene primært støtter, selvfølgelig. Det er nu heller ikke meningen jeg skal stå og danse på det, og det meste vægt er på den bagerste del af bordet med laptop, skærm, højtalere, lampe og bøger, så en løsning med et par små hyldeknægte må vel være rigeligt?

....Og så krydse fingrene for at du aldrig får en besøgende der "lige sætter sig" op af pladen, mens de kikker på laptoppen.

I murer kredse siger man feks at en altan skal kunne klare et kongebesøg.
Forstået på den måde at hvis kongen kommer forbi nede på gaden, så vil altanen være proppet til renden med folk der lige skal se ham. Så selvom altanen normalt er beregnet til 2 personer, så skal den kunne klare at der står 25 og kikker efter kongen.
Det jeg vil sige med det er, at du altid skal sikre dig at det du laver er stabilt selv i de situationer du slet ikke regner med  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

så skal manden vel lave en reel sarg?


 

Det er laminat. Den kan godt kunne holde til man læner sig ind på den, men om man kan sætte sig på den uden der sker noget, det tør jeg ikke satse på. 

Jeg satser på de fire bordben og to hyldeknægte kan klare det, for det bliver lige omstændigt nok med det andet, for en som mig, der ikke har synderligt meget håndværker i sig :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også