Gyngende gulv – ujævnt underlag

Jeg har bygget til på mit hus, og nu er ved at lægge nyt gulv. Overgangen fra den gamle til den nye del af huset sker via en fordelingsgang i hjørnet af stuen, dvs. stuen er i den gamle del af huset, mens fordelingsgangen ligger i den nye del. Fordelingsgangen giver adgang til et værelse på venstre hånd, umiddelbart efter gangens ”start”. For enden af gangen ligger endnu et værelse. Se skitsen forneden.

Jeg blev opmærksom på, at det var en niveauforskel på knap 1 cm i underlaget mellem den gamle og den nye del ved åbningen til gangen. Jeg udlagde derfor, meget minutiøst, selvnivellerende spartel ved åbningen af gangen og cirka 2-2,5 meter ind i stuen for at udligne forskellen. Der blev brugt et 3 meter langt loddebræt til at trække af med (da ordet ”selvnivellerende” er en sandhed med modifikationer).

Jeg fortsatte herefter med at lægge gulvet, således at der nu er gulv i de to værelser, i gangen samt ind i stuen i ca. 80 cm’s bredde og 4,80 ms længde (gangen er 1 m bred og 3 m lang). Gulvet er et click-gulv med fer og not, der skal limes, slidlaget er ask og et bræt er 22 mm tykt. Under gulvet har jeg lagt et lydabsorberende underlag på 5 mm – dette skulle også kunne udjævne mindre ujævnheder.

Det viser sig nu at underlaget før gangen slet ikke er tilstrækkeligt udjævnet. Det betyder at de to rækker gulvbrædder, der ligger nærmest væggen, har manglende understøtning og derfor gynger (voldsomt), når man går på dem. Jeg forsøgte i første omgang at lempe mere spartel ned mellem væggen og kanten af gulvet. Men det afhjalp kun problemet langs væggen. Det gav sig stadig. Jeg prøvede så at måle hvor meget gulvet gav sig, så jeg havde et overblik over, hvor det gav sig mest. Herefter fik jeg med møje og besvær lempet en tilpasset 3 mm masonitplade ind under gulvet. Men det har kun flyttet problemet og skabt nye problemer. Nu føles det som om man går ”op ad bakke” når man betræder gulvet, og masonitpladen har blot skabt en ny niveauforskel, så hvis man træder på hver side af det sted, hvor pladen ligger under gulvet, så kan man tydeligt høre luft blive presset ud – som når man sætter sig i en sækkestol!

Jeg har forsøgt mig med at få en tømrer/gulvlægger ud for at besigtige situationen – men har måttet finde at mine fordomme om håndværkere ikke er uberettiget. Mangen en aftale er ”glemt”, aflyst eller udskudt på ubestemt tid. Faktum er, at ingen håndværker er nået så langt som til at se på gulvet endnu...

Havde jeg haft rigeligt med gulvbrædder, så havde jeg nok ”bare” hevet gulvet op igen, men jeg ville også skulle fjerne gulvet i det ene værelse også, fordi de jo hænger sammen. Og da gulvet i mellemtiden er udgået, så jeg vil skulle starte helt forfra med et helt andet gulv. For at føje yderligere skade til, så er der i det ene værelse opsat et stort klædeskab, der ikke vil holde til at blive adskilt og samlet igen. Og to døre med karme skal fjernes. Hvis jeg vælger den bitre løsning, og kasserer gulvet, klædeskabet og to døre, så er der tabt over 25.000 kr. og 3 ugers arbejde – og så skal jeg ud og købe et nyt gulv til hele huset. Nogle ville måske vælge at skære gulvet over mellem gangen og stuen, og så montere en liste, men tanken har hele tiden været at have et gulv helt uden dørtærskler, lister og overgange.

Som jeg ser det pt., så er min bedste chance at brække gulvet op i værelset, delvist i gangen og det hele i stuen og så håbe på at brædderne kan genbruges. Eller prøve om man kan løfte/klodse gulvet så meget op i stuen/dels gangen at man kan komme til at spartle underlaget endnu en gang, men jeg ved ikke om det kan løftes tilstrækkeligt til at man kan komme til…

Nogen gode idéer eller input!?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du er selv inde på det. Det er en ommer

Dørene behøver du vel ikke kassere, fordi du afmonterer dem

Dit lydunderlag er lydabsorberende, ikke knolde og lunke absorberende

Pøj- pøj

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Ja, det kan nok vise sig at være den eneste vej frem…

Nu skulle underlaget efter produktbeskrivelsen kunne absorbere lyd og afhjælpe ujævnheder – men tydeligvis ikke tilstrækkeligt.

Jeg ved dog stadig ikke hvordan jeg skal afhjælpe selve problemet; at der er en lunke eller flere i gulvet, selv efter det er rettet af med selvnivellerende spartel. Det virker umiddelbart som om de 1-2 mm's udsving i underlaget medfører at gulvet giver sig 4-6 mm ved belastning.

Hvis jeg tager den tunge beslutning og river hele gulvet op, så vil jeg jo gerne være sikker på at jeg ikke får samme problem med det næste gulv.

Noget andet, men i samme anledning: Nogle mener at der skal lægges dilationsfuger (eller lister), hvis læggebredden overstiger 8 meter, eller hvis gulvet i længderetningen overstiger 12 meter. Længderetningen overstiger ikke 12 meter, men hvis den gjorde, så gav det god mening at udbedre to fejl/mangler på én gang. Ved at ”kappe” gulvfladen mellem stue og gang ville jeg undgå at skulle lægge gulvet om i de to værelser og gangen. Men som tidligere nævnt vil jeg gerne undgå lister, dørtærskler og andet, man kan knalde tæerne ind! Havde man så kunne få en pæn, færdig dilationsfuge, der kunne lægges nede mellem gulvbrædderne, så kunne det måske accepteres. Men dens slags fuger findes tilsyneladende kun til større byggeprojekter som p-dæk, vejbroer etc. Man er henvist til en grim siliconefuge eller en klodset liste

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

ham der har støbt det gulv, er udenfor pædagogisk rækkevidde. Det er en ommer.


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også