Spærtræ Vs. Limtræ

Hej,

Jeg skal på et tidspunkt i nærmeste fremtid have væltet noget af en mur i mellem stue/køkken-alrum. Inden det gøres er der dog nogle spær der skal afstives lidt. Jeg har haft en bygnings-konstruktør jeg kender forbi, for lige at kigge lidt på mulighederne. Og han anbefalede mig at bruge en 11x20cm limtræsbjælke til at støtte på muren, og så "hænge" spæer-foden deri inden jeg vælter muren.


Jeg har nu været ved at måle lidt, og kan se at den længde som den limtræsbjælke skal have IKKE kan komme på loftet igennem loftlemmen + den bliver ret tung. Så jeg overvejer nu om ikke jeg kan købe noget spærtræ i lidt kortere længde, og så samle det på loftet. Jeg skal have en total længde på ca. 6 meter, og overvejer at købe noget 45x195 i 4,2 meters længde, og så samle dem med 3 ved siden af hinanden hvor de alle 3 "lag" består af en fuld længde, og så en halv længde. Og så er midterste "lag" vendt så den fulde længde er i den ende hvor de halve længder af de 2 yderste lag er(giver den forklaring mening??)

Hvad tænker i om det - mon ikke det også vil kunne holde?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

I forhold til limtræsbjælken, jo sagtens. Med lim og skruer. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Du skal også skrue det sammen

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Vi er ude i en situation her, hvor du har spurgt en delvis fagmand til råds. Han giver dig et bud på hvad du kan gøre, et bud som ikke kan gøres på en nem måde, og derefter dropper du fagmanden, og går direkte til et internetforum for at spørge om en alternativ løsning. Nu lyder maf jo ret skråsikker i sit svar, men du aner intet om hans baggrund, og hvad der gør at han er så sikker i sin sag. Jeg ved godt at det er en side for gør-det-selv-arbejde, men når det kommer til stabiliteten af dit hus, så er vi ude i noget der IKKE er gør-det-selv arbejde - med mindre du ved hvad du laver (og det gør du ikke når du spørger herinde). At du spørger en bygningskonstruktør du kender er langt bedre, men i mine øjne er det eneste rigtige, at kontakte en ingeniør.

Hvis det ikke er en løsning du ønsker, kan du så ikke tage hul i tagbelægningen eller gavlen for at få limtræet ind? Nu skriver du ikke så meget om projektet, men er det en blivende bjælke du skal lægge op, eller er den kun midlertidig? Hvis den er blivende synes jeg det er ekstra modigt at ville lave en "lappeløsning". Kan du ikke understøtte midlertidigt med soldater under spærene, pille væggen ned, og så stikke bjælken op der hvor spærene er blotlagt fra væggen?

Mit svar gælder kun ang. 3 stk spærtræ samlet med lim og skruer i oplyste dimensioner, kan klare samme belastning som et stk limtræ i oplyste dimensioner. 

Om dimensionerne er korrekte til gældende projekt vil jeg ikke svare på med oplysninger der er givet til nu. 


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Det er heller ikke ment som kritik mod dig maf. Det er en opsang til folk der stoler blindt på internettet i så vigtige situationer der kan skabe så dyre og store problemer som dette. Du kan være ingeniør eller pædagog - det ved ingen af os, og derfor ved vi heller ikke om du har ret. Af ren nysgerrighed, må jeg så spørge hvordan du er kommet frem til at det kan holde?

Fordi jeg har lavet det mange gange

Du har ret i at mange måske stoler blindt på hvad der bliver skrevet, nogle skriver også hvordan de tror det kan laves og rådgiver så ud fra det. Heller ikke smart

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Tak for svar til MAF - Og "opsang" modtaget NikolajBo :o). Det var nu heller ikke min plan at stole blindt på dette råd. Ved bare at "min fagmand" holder ferie lige for tiden. Jeg er også selv "ferieramt" og så kan jeg jo passende forberede mig lidt på det kommende projekt. Så det er nu også min plan at tage fat i min kontakt når han er fra ferie og spørge han til råds.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis