Fjerne sten ved tagfod for loftventilation - hus fra 1964

Hej

Vi har netop overtaget et murstenshus fra 1964. Ydermur er muret helt op til undersiden af tag mellem spær (skjult af udhæng udefra). I tilstandsrapporten er det oplyst, at der ikke er tilstrækkelig ventilation af loftrum, men der er ingen tegn på skader. Nu har jeg hevet loft og gammel isolering ned mhp. på nyt loft, dampspær og isolering. I mellemtiden vil jeg gerne sikre mig ventilation af loftrummet.

Jeg spekulerer på, om jeg kan fjerne en sten eller to fra murværket imellem hver spær, montere vindstop plader og derved have sikret tilstrækkeligt ventilation. Det overholder fint de 1/500 krav, jeg er bare i tvivl om det er den bedste og mest simple måde at gøre det på?

Mvh. Frederik

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det har jeg gjort, men også monteret en murstensrist. Risten forhindrer skadedyr.


Søren O

Det er en god løsning, kombineret med net / murstensrist. Men der skal tilsvarende monteres noget i rygning. Når jeg er oppe på mit loft om vinteren mærker jeg  blid kølig træk fra rummet over skråvæggen og det glæder mig.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for jeres svar. Det lyder godt. Ift noget i toppen, så er der eksisterende friskluft kanaler i toppen af hver gavl. Er det mon nok til at skabe “trækket”? 

Det er nok ikke tilstrækkelig ifølge reglerne. Det er de 1 /500 med 25 % i hver side og 50 % i rygning. Men i betragtning af at dit hus ikke har lidt skade så må det du gør jo være bedre end før. Måske kan vinden "blæse" ind i den ene side og ud i den anden side. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har banket de gamle rygningssten af, monteret ventilationsbånd i rygning og monteret nye rygningssten som er skruet fast, så nu er der ventilation i tagryg.


Søren O

Jeg takker for jeres svar.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis