Fjerne limet køkkenbordplade midlertidigt

Hej, vi har et køkken som kun er et år gammelt, og det har en tyk massiv egetræs bordplade (38mm) som er samlet og limet tre steder, og har form som et U. Dvs. den består af fire stykker, hvoraf de to er samlet på langs halvvejs mellem vask og kogeplade for at skabe én lang plade, og så er der limet to stykker på i enderne som udgør siderne af U’et.

Vi skal have støbt betongulv i køkkenet, og derfor vil jeg fjerne hele køkkenet midlertidigt, dvs. når det nye beton gulv er færdigt, skal køkkenet på plads igen som det står nu. Gulvet skal fjernes helt ned til etageadskillelsen som er beton, dvs. jeg har brug for at fjerne strøerne også for at kunne støbe.

Største hurdle er at fjerne den bordplade for at kunne få underskabene ud. Den er tung, der er måske 4-500kg egetræ, og jeg frygter at den knækker i samlingerne hvis jeg prøver at fjerne den. Derudover er der også udskæring til vask og kogeplade. 

Har overvejet disse løsninger:

-Fjerne skruerne der holder den fast i skabene, og så trække den vandret over på et diy stativ af lægter med hjul på, som har samme højde som de underskabe den hviler på nu. Derpå trille den ind i stuen liggende på det stativ.

-Få fat i et par ekstra mand og forsigtigt vippe den på højkant, og stille den på nogle hunde med hjul, så den kan trilles ind i stuen midlertidigt.

-Skille hele bordpladen ad, og fjerne den i de stykker den er lavet af. Denne løsning ville jo indebære at fjerne tyndfuge limen som holder dem sammen (de er selvfølgelig limet med fladdyvler og er spændt sammen). Hvordan kan jeg i så fald skille dem af, uden at beskadige samlingerne?

Hvad ville være smartest/sikrest at gøre? Hele køkkenet skal op og stå på samme måde igen når det nye gulv er støbt.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan tilføjes, at jeg har overvejet at lade køkkenet stå hvor det er, så fjerne gulvet hen til køkkenets ben (det står på ben foran, og en smal sokkel inde bagved), så sætte nogle midlertidige stolper ind under underskabene, og så fjerne resten af gulvet under skabene, og så støbe.

Opdatering - har lige ladet mig fortælle, at så snart jeg fjerner de trækbeslag jeg har fræset ind på undersiden, så vil tyndfuge limen gøre at jeg umiddelbart kan trække pladerne fra hinanden uden at beskadige noget, og at de derefter blot kan limes igen (med lidt mekanisk fjernelse af den gamle lim). Nogen som har erfaring med dette som kan bekræfte?

den sidste bemærkning med at beholde køkkenet er noget punch! Ud med det hele.

Op på højkant med pladen. Skru en lægte på undersiden mellem Uérne og kør den ind i stuen på en vogn fra trælasten eller lej en hos Delphin. Hunde kan ikke bære pladen.


 

Tak Uldal - men køkkenet er altså kun et år gammelt, så det bliver ikke udskiftet. Fed idé med at skrue en lægte på undersiden af pladen, det burde da ihvertfald kunne holde den sammen.

Jeg tror, at @Uldal mente ideen med at :

Det kan tilføjes, at jeg har overvejet at lade køkkenet stå hvor det er, så fjerne gulvet hen til køkkenets ben (det står på ben foran, og en smal sokkel inde bagved), så sætte nogle midlertidige stolper ind under underskabene, og så fjerne resten af gulvet under skabene, og så støbe.

Var noget "punch"...     

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Mht vægt på din bordplade, tænker jeg det måske er en aaanelse højt skudt, medmindre du har 50 meter køkken. 

Uanset, ville jeg løsne beslagene og lirke enderne forsigtigt fra hinanden, så du ikke flækker træet og afmontere bordpladen i dele

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hvis det er fysisk muligt indenfor rimelighed, ville jeg lade være med at skille de plader ad. at samle dem uden spor og måske senere ulykker, overskygger i mit optik den smule håndtering .


 

Tak for svarene folkens, vi har nu fjernet bordplade i de stykker den er sat sammen af, ved at varme samlingerne forsigtigt med en varmepistol, derefter ridse den nu bløde lim op med en skarp kniv, og da samlingerne blev åbne nok brugte jeg en ultra fin savklinge på en multimaskine for at komme gennem limen. Derefter var det blot et spørgsmål om at vrikke pladerne forsigtigt op og ned (meget lidt), og så gav de efter. Alle fladdyvler er intakte, og alle plade ender ser stadig fine ud. Når de skal samles igen, renser jeg bare den gamle lim helt af, og så får de noget nyt.

Hele køkkenet er nu ude af rummet i ubeskadiget stand

Igen, tak skal I have for at lytte til min skøre idé. Hav en dejlig aften

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis