Opmuring af hul i ydermur

Hej Alle, 

Jeg står overfor en lille opgave, som jeg håber i kan hjælpe med. (Se billeder herunder)

Der har tidligere været udgang fra mit udhus til en hundegård, - denne er ikke længere i brug, og skal derfor have "lappet" hullet. Til info er ydermuren ca. 100 år gammel. 

Jeg er klar over at der skal bruges mørtel og mursten, men håber i kan fortælle fremgangsmåden.

1. Skal der bankes ud til nærmeste HELE sten eller kan jeg nøjes med at fylde hullet som det står herunder på billederne

2. Som i kan se på billederne er det i sokkelniveau - er der noget jeg skal være opmærksom her? 

3. Findes der en mørtel/cement blanding der kun skal tilsættes vand, der kan anvendes til dette formål?

Håber i vil give mig et par gode råd :-)



9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ville bare banke så det passer cirka og mure det efter med sten og mørtel. Og så pudse det over


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

1. Du fylder bare op på den nemmeste måde og pudser udenpå bagefter

2. I gamle huse er der ofte indmuret et lag murpap (en slags tagpap ækvivalent) omkring jordhøjde for at bremse opstigende fugt. Kik lige til siderne i hullet og se om der er noget i resten er muren, hvis der er bør du hugge lidt ud i hver side også indmure et stykke med overlap. 

3. Du kan sagtens købe færdig mørtel, men da det er et 100 år gammelt hus er muren formentlig lavet i hydraulisk kalkmørtel uden cement. Du vil få det mest holdbare result hvis du også murer op i det - cementmørtel arbejder nemlig på en anden måde og derfor opstår der nemt revner hvis man blander materialerne.  Du kan fx købe sådan en sæk https://www.silvan.dk/weber-hydraul...20-5144163   

Til selve pudselaget udenpå vil du dog nok gerne bruge en finere 0-2mm mørtel. Er pudselaget også 100 år gammelt? - hvis det er så køb en Nordisk nul 5 0-2mm hos Stark eller sådan en her https://kalk.dk/product/jura-toermo...0475/134-2 

Hvis du køber den finere kan du også godt bruge den til opmuring når det nu ikke er et større stykke der er tale om.

Vær opmærksom på at hydraulisk kalkmørtel gerne vil blandes længe for at opnå en god fed konsistens, er særligt vigtigt for når du skal pudse med den hvor konsistensen er vigtig for at opnå et godt resultat


Ask

Hej igen,

Tak for de gode råd - Jeg må i gang :-)

Har spurgt i samtlige lokale byggemarkeder, ingen af dem er leveringsdygtige i Hydraulisk mørtel. Vil det gå helt galt hvis jeg anvender en cement baseret tørmørtel? og i så fald, hvilken en skal jeg vælge?

På forhånd tak. 

Annonce

Hej

Nej det vil ikke gå helt galt, men du risikerer at du efter nogle år før revner omkring reparationen fordi materialerne arbejder forskelligt. Det lyder dog lidt underligt at ingen af de lokale byggemarkeder har hydraulisk kalkmørtel - hvor bor du i landet?

Du kan anvende det meste - dvs. gå efter en basis blanding og ikke alle mulige specialmørtler. Men til selv pudselaget har du brug for 0-2mm for at få det pænt vil jeg tro (medmindre din overflade er mere grov end det ser ud til på billederne). Så det afhænger lidt af hvor meget du har brug for, hvis du køber to sække, så tag en 0-4mm til opmuring og en 0-2mm til pudsning. Ellers så bare en 0-2mm sæk




Ask

@Ask - tak for svar.

Bor i Nordjylland. Har været i Stark, xl-byg og jem og fix. Ingen er lagerførende i hydraulisk mørtel, desværre. Utroligt nok, da der er mange gamle flotte huse i området.

Jeg forsøger med med en basis blanding, så venter vi et par år og håber på det bedste :-)  


Stark fører normalt nordisk NHL mørtel. Måske hedder det noget andet i deres system men hvis de ikke har en nordisk NHL 3.5 0-2mm ellet en NHL 5 0-2MM ville jeg blive overrasket :-) 


Ask

Nu ved jeg ikke hvor i nordjylland du bor, men jeg har tidligere fået sække med hydraulisk mørtel fra mørtelværket i Lille Arden ved Rold Skov. 


Morten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis