Såfremt det nye fyr ikke er "genbrug" men fabriksnyt, er det et kondenserende fyr, da "ikke kondenserende" fyr ikke mere er tilladt at installere.
Kondenserende fyr kræver rør hele vejen op ad/gennem skorstenen.
Vær opmærksom på at man kan få dobbeltrør, f.eks. Ø120/ø80, således at man trækker frisk luft ned til fyret gennem det ydre rør "Ø120", og derved undgår at skulle have fristluft tilførsel til fyrrummet ad anden vej.
Det kan ikke anbefales at suge frisk luft ned gennem den "rå" skorsten, da man derved risikerer at få skorstens "snuller" ind i brænderen, med mindre skorstenen er grundigt renset inden.
Hvis du vælger Ø160 overgang kan du nemt tætne med glasfibersnor.
Så vidt jeg husker skal der ikke skorstensfejer til kondenserende fyr, men jeg kan dog huske forkert.