Murbøsning overgang fra 170 mm til 80 mm

Hej alle jeg er i gang med at sætte nyt fyr op. 

Til fyret skal der tilsluttes en skorsten. Den murbøsning der sidder i den eksisterende skorsten er 170 mm. Jeg har gennemtrawlet mange sider med diverse røgrør og er på jagt efter en studs/overgang men uden held. Det nye afgangsrør skal være 80 mm. Jeg har tænkt på om man kan bruge en overgang på 160 mm og så stoppe med et eller andet materiale der er ikke brændbart. Det skal selvfølgeligt være en løsning der skal kunne godkendes af skorstensfejer. Alternativt er at slå den gamle bøsning ud og erstatte den med en ny mindre dette vil dog gøre arbejdet mere besværligt.

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan din lokale smed let lave.

Mvh.

Mikkel

Såfremt det nye fyr ikke er "genbrug" men fabriksnyt, er det et kondenserende fyr, da "ikke kondenserende" fyr ikke mere er tilladt at installere.

Kondenserende fyr kræver rør hele vejen op ad/gennem skorstenen.

Vær opmærksom på at man kan få dobbeltrør, f.eks. Ø120/ø80, således at man trækker frisk luft ned til fyret gennem det ydre rør "Ø120", og derved undgår at skulle have fristluft tilførsel til fyrrummet ad anden vej.

Det kan ikke anbefales at suge frisk luft ned gennem den "rå" skorsten, da man derved risikerer at få skorstens "snuller" ind i brænderen, med mindre skorstenen er grundigt renset inden. 

Hvis du vælger Ø160 overgang kan du nemt tætne med glasfibersnor.

Så vidt jeg husker skal der ikke skorstensfejer til kondenserende fyr, men jeg kan dog huske forkert.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis