Energimærke er jo ubrugeligt

Vidste i godt at tre fuldstændig ens huse (X1,X2,X3) kan opnå forskellig energimærke? 

Hvis hus X1 opnår en D'er så vil X2 få en C'er hvis det er koblet på fjernvarme, og X3 vil få en E'er hvis det er opvarmet med el radiator. 

Dette er politisk bestemt for at påvirke forbrugerne til at vælge fjernvarme. Bindegale er de inde på borgen!! 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jep. Der kigges ikke udelukkende på det faktiske forbrug, som jo er det der siger noget om...husets faktiske forbrug....

Det er tåbeligt, og kun fordi man vil fremme fjernvarmens udbredelse.


Elektronikteknikeren

Det lyder ærligt talt meget logisk. Det er et udtryk for hvor stort et energiforbrug huset har og hvor effektivt den bruger energien. Der har det stor betydning for hvilken varmekilde huset har.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
christiannielsen skrev den 22-07-2018 14:20:40

Det lyder ærligt talt meget logisk. Det er et udtryk for hvor stort et energiforbrug huset har og hvor effektivt den bruger energien. Der har det stor betydning for hvilken varmekilde huset har.

Iflg energikonsulenten får fjernvarme huse +1 i energi-rating og elvarme huse -1. Det har intet med forbruget eller isoleringsforholdet at gøre. Det har heller intet med hvor effektivt huset forbruger energien at gøre. 

Bare fordi man er på fjernvarme er det langt fra det billigste for forbrugeren. Alligevel ville fjernvarmehuset få et B hvor træpillehuset ville få et C. Selvom de er fuldstændig ens. Det er fuldstændig gak 


..eller hvis man installere en billig kineser varmepumpe - så rydder boligen flere trin op af stigen. 

Ja, og en del fjernvarme værker brænder netop træflis eller træpiller, men det giver altså en bedre karakter end hvis man selv har et pillefyr. Hertil kommer at der er tab i fjernvarme nettet ud til kunden, så du får mere ud af dit eget fyr.




Elektronikteknikeren
Annonce

Men det at man regner på forbruget, giver vel rimelig god mening i forhold til det faktiske forbrug.
Jeg tænker at man jo bliver nød til at lave en "formel" så de samme kvadratmeter, med den samme isolering bliver ens, og ikke et spørgsmål om hvad der fyres med.
Hvis en person varmer huset op til 25 grader året rundt, kontra en anden person der sparer helt vildt og kun har 14 grader, siger de faktiske tal jo rent faktisk ikke mig, som kommende køber, om huset er billigt eller dyrt at varme op, til mine foretrukne feks 20 grader. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Det er lige nøjagtig derfor man ikke bør lægge så meget vægt på opvarmnings typen, men mere se på husets energibehov. Uagtet hvor energien kommer fra.


Elektronikteknikeren

Jeg tjekkede lige vores hus. Her stod det at det tidligere energimærke ikke længere er gyldigt - "det tidligere energimærke" Det var da noget af en nyhed for fakta er at det aldrig er blevet energimærket. Gad vide hvor man får sin info. fra og af hvem.

De sidste to år har vi årligt haft et forbrug på 3,6 t træpiller (knap 18.000 kwh) til 108 bolig m2 (incl. varmt brugsvand). Gad vide hvor man bliver placeret på skalaen? 


PinkHenrik skrev den 22-07-2018 18:29:50

Men det at man regner på forbruget, giver vel rimelig god mening i forhold til det faktiske forbrug.
Jeg tænker at man jo bliver nød til at lave en "formel" så de samme kvadratmeter, med den samme isolering bliver ens, og ikke et spørgsmål om hvad der fyres med.
Hvis en person varmer huset op til 25 grader året rundt, kontra en anden person der sparer helt vildt og kun har 14 grader, siger de faktiske tal jo rent faktisk ikke mig, som kommende køber, om huset er billigt eller dyrt at varme op, til mine foretrukne feks 20 grader. 

 Ja det giver da god mening at regne på forbruget. Men problemet er jo at forbruget (målt i kWh) er jo det samme om du fyrer med olie, gas, el, piller eller fjernvarme. Husets varmetab ændrer sig jo ikke. 

Men hvis husets varmekilde er fjernvarme, så bliver energimærket lige skruet én tak op uden at det kigges på forbruget. Fx fra C till B

Mon de her tal er realistiske ? https://cs.varmeokonomi.no/support/solutions/articles/5000526875-hvor-stort-areal-skal-du-varme-opp-

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis