Udstykning

Jeg ved ikke om dette emne er aktuelt i dette forum, men jeg er ved at købe en byggegrund på ca 3000 m2. Den skal udstykkes og vi handler sådan at jeg betaler omkostninger ved udstykningen (landmåler).
Skelpælene var sat undtagen en som han var ude at måle op.

Nu har lige modtaget en regning på 17800,-...........er der nogen der ved om det er normalt? Jeg synes det er mange penge.
Der er 7000,- i statsafgift, landmåleren tager 7320,-.

mvh
Jørn :?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har engang fået et tilbud på 19000 for at udstykke en grund til to. Han sagde det ikke blev billigere af at jeg selv satte pæle ud da de alligevel skal måles ind. Så din pris overrasker mig ikke men kun fordi jeg har fået chok'et før smile

Peter
Nu er det jo ikke kun den ekstra pæl der skal sætte sop.

Der er papirarbejdet med matrikkelkort osv.

Landmåleren oppererer sikker med en pris på 500,- +moms så der er jo kun arbejdet i 10 timer incl kørsel og papir arbejde på sagen...

Så langt mere halvdelen af pengene er jo også snuttet direkte ned i Anders Fogh's umættelige kasse..... Direkte som inddirekte !

Venligst Njord 8)

MVH Njord
Da jeg er landmålingstekniker vil jeg gerne prøve at forklare prisniveauet på udstykningssager, men først er der lige en ting der skal på plads. I blandt ikke fagfolk går vi alle under betegnelsen "landmåler". Det er en massebetegnelse der dækker over en del forskellige arbejdsområder.
Inden for det matrikulære område, altså noget der har med køb og salg af fast ejendom og skelfastliggelse at gøre, har de privatpraktiserende landinspektører eneret på udførelsen af arbejdet. Der findes ca. 100 privat praktiserende landinspektørfirmaer i Danmark. Indehaverne af disse firmaer er landinspektører og en del af deres ansatte er Kort- og Landmålingsteknikere ligesom jeg.
Den omtalte sag vil jeg ikke kommentere nærmere, da alle sager er meget individuelle.
Jeg vil prøve at ridse op hvad det er der gør en sag dyr.
Når vi bliver rekvireret til at udstykke en byggegrund fra et ældre matrikelnr. er der en række ting der skal gøres inden vi overhovedet kan tage ud i marken og måle.
Hvis ikke firmaet har gamle opmålinger fra området i eget arkiv må disse bestilles hos Kort- og Matrikelstyrelsen (KMS). Det koster mlm. 500-1500 kr.
Dernæst undersøger kontorpigerne på dommerkontoret hvem der er tinglyst ejer af det pågældende matr.nr. og hvilke sevitutter der er tinglyst. Hvis der lyst noget der anses at have betydning for udstykningssagen skal der bestilles kopi af de pågældende dokumenter. Det koster også nogle hundrede kroner og der er gået de første par timer med sagen.
Hvis sælgeren har lån i sin ejendom, hvad de fleste af os har, skal panthaverne give sit samtykke til at den pågældende udstykning kan udgå af deres pant. Det tager de gerne 1500-2000 kr. for og hvis der er 3 panthavere koster det pludselig 5000-6000 kr. at få det på plads.
Så er det ved at være tid til at kigge på det målemæssige i sagen. Det er det som kunderne ser som arbejdet i sagen, men med det papirsamfund vi lever i idag ud gør målingen i marken typisk kun ca. 20 % af en sags tidsforbrug. Inden jeg kan tage ud og måle må jeg først gennemgå de gamle måleblade i sagen for at finde ud af hvad jeg kan forvente at finde derude og hvor i området jeg kan knytte til det landsdækkende /worldwide (jeg kunne ikke lade være) :lol: referencesystem. Så gik der et par timer mere.
Så er det ud at måle, måske en ½ eller en hel dag. Dernæst hjem og regne og tegne på det og det tager gerne 5-8 timer. Når det så er regnet færdig kan de nye skel afsættes hvilket som regel ikke tager ret lang tid da man jo har opstillingspunkter fra den første måling.
Så skal alle sagsdokumenterne laves. Dem er der en del af som jeg ikke vil komme nærmere ind på nu. Sagen sendes til kommunen til godkendelse der og evt. først til jordbrugskommisionen hvis vi er i landzone.
Til slut sendes sagen til KMS til endelig matrikulær godkendelse. Hos KMS er der en del forskellige afgifter og gebyrer som tit løber op i en 7-8000 kr. Når sagen er godkendt der kan sagen afregnes. Som nævnt i et andet indlæg tager landinspektøren typisk 500,- kr. timen plus evt. målemedhjælp på ca. 150,- kr. for os.
Alt i alt løber det hele nemt op i mange tusinde kroner.
Dette indlæg er ikke ment som et forsvar af de store regninger men bare som en forklaring fra en ansat der ikke tjener mere end hvad andre håndværkere og teknikere gør.
Jeg systes personlig også det er dyrt men som jeg har beskrevet er der mange faktorer der gør sig gældende.
Jeg håber jeg har forklaret mig så det er forståeligt.

mvh
Landmåleren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis