Nedsænkningsrør i skorsten

Hej. Jeg skal have en kern i min skorsten og jeg har godt nok støvsuget nettet for hvordan man gør. Der er mange fortællinger om hvordan man gør men ingen videoer. Jeg har læst mig til at man sænker rørene ned ved hjælp af et tov, hvor man montere rørene løbende mens man sænker dem ned. Men jeg kan ikke finde noget om hvordan man montere tovet på det nederste rør så man kan fjerne tovet bagefter. Er der nogen som kan fortælle mig hvor det gøres? evt. med billede, video eller en grafisk illustration. 

Desuden har jeg læst mig til at man blander cement i leganødderne, men hælder man vand i også? eller trækker de fugt fra omgivelserne? Umiddelbart synes jeg ikke at der vil være nogen fugt i omgivelserne, men samtidig tænker jeg også at det må tage en evighed for det at tørre inde i sådan et lukket rum.

Jeg håber at der sidder en skorstens-gud der lige kan hjælpe mig. :-)

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg satte en isokern i og brugte et reb med en pind i enden , tilpas pinden så den sætter sig fast i røret når du belaster rebet, så kan du sænke røret ned, og når du slækker rebet går pinden fri. (rebet skal side lidt forskudt i forhold til midte af pind)

Jeg brugte leca blandet med lidt sand og cement, og vand, for at fylde hulrum ud mellem isoker og skorsten.

Jeg har så senere sat en stålforing i, da der kom løbesod tros isokernen.

Hvad fyre du med ?



Vi prøver igen, i morgen --

Ja pinden, og rebet inde i røret, og et rør af gangen, der var nogle samleringe med som man satte i hver samling, så rørene kom til at side lige. (monteres for oven på de rør der sænkes ned.)



Vi prøver igen, i morgen --

Træls hvis pinden smutter   Mere sikkert er det at låne, leje (købe) et hejseværk hvor man har købt nedsænkningsrørene. 

Ps. Der er ingen grund til at blande cement, sand og vand i leca - bare i med nogle poser løs leca.

 

Det dur ikke med løs leca, hvis der er renselåge, når man blander sand cement i lecaen, kan han hugge renselemmen fri når det er tørret, det sammen når man skal have hul til røgrøret.

Hvis man tilpasser pinden smutter den ikke   


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
je_ns skrev den 20-07-2018 17:32:40

Det dur ikke med løs leca, hvis der er renselåge, når man blander sand cement i lecaen, kan han hugge renselemmen fri når det er tørret, det sammen når man skal have hul til røgrøret.

Hvis man tilpasser pinden smutter den ikke   

 Indrømmet, det kan du have en pointe i hvis man vælger den metode, men er det ikke lidt bøvlet..  Selv ville jeg da starte med sådan en dims her. https://www.hedestoker.dk/5639_bund...sroer.html


Ps. Tror faktisk det er meget nemmere at sætte en stålforing i en skorsten. 

Når man blander cement i leca eller for den sags skyld cement i alt mulig andet så skal det ikke " tørre " Vandet indgår i en kemisk forbindelse med cement og dermed forsvinder vandet. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Bare lige for at være sikker, så sætter man en ned af gangen. Og man "murer" den ikke sammen, men bruger kun samleringe?

Det hejseværk som du viser billede af, Frank. Er der et link til det? for jeg kan ikke lige se mig ud af hvordan det virker.

Og jeg havde regnet med at starte med den bund dims. :-)

Prøv at google hejseværk til nedsænkningsrør.   

Fandt lige et alternativ til nedsænkningsrør https://www.youtube.com/watch?v=zleQRNiMZ2U&t=13

Frank Chr. skrev den 21-07-2018 07:47:26

Prøv at google hejseværk til nedsænkningsrør.   

Fandt lige et alternativ til nedsænkningsrør https://www.youtube.com/watch?v=zle...iMZ2U&t=13

 Det er en helt anden metode, hvor man støber kernen på stedet, ved at trække en "stål dorn" op gennem støbemassen.

Ja man sænker et rør ned af gangen, når man bruger isokern.


Men jeg ville overveje at bruge en stålforing i stedet for, så er du sikker på ikke at få løbesod.

Jeg monterede selv stålforingen, det var super nemt...

Lavede denne tråd om at sætte stålforing i.. https://www.lav-det-selv.dk/forum/aft/169734


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis