vanding ned til rødderne

Hej havefolk

Vi har plantet noget bøgehæk som jo så skal vandes en del her i varmen. Men pga grunden er skrå hvor planterne er plantet løber størstedelen af vanden bare væk fra hækken. 

Tænkte om man kunne få nogle rør, fx af plastik, med huller i som man bankede i jorden og så kunne vandet løbe deri og ud til rødderne de 30-40 cm nede i jorden.

Jeg vander med siveslange.

Mvh

Allan


Allan
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Allan

Hvad med at grave siveslangen lidt ned i jorden på den side af hækken hvor jorden ligger højst ?

Husk nu at give rigeligt med vand. Jeg har lige plantet 2 træer på 4 m. og gartneriet sagde at de hver skal have 2 x 30 l. vand hver uge. Nu er bøgehækplanter jo ikke træer (endnu) men de bruger også meget vand når det er så varmt. 

Har du en jordfugtighedsmåler ? Hvis ikke, så køb en.

Læg evt. barkflis på. Det holder meget på vandfordampningen i jorden.


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Jens J. skrev den 20-07-2018 15:06:59
"og gartneriet sagde at de hver skal have 2 x 30 l. vand hver uge"


Du er sikker på at gartneriet ikke sagde 2 x 30 liter pr. træ hver dag - for jeg er temmelig sikker på at 60 liter om ugen til et træ af den størrelse er alt for lidt i denne tørke.   

 

Allan, den bedste løsning jeg selv fandt frem til i tidernes morgen (har selv 60 meter hæk plantet på skråning mod naboer) var en gravet rende på den øvre del af skråningen, som så blev fyldt op med vand (morgen og aften). Ved nyplantet hækplanter skal du beregne samlet ca. 1,5 min. vanding i vandforbrug pr. plante pr. dag. Altså min. 12-15 liter vand ved hver plante incl. regnvejr. 

Ps. En nedgravet siveslange tænker jeg osse vil virke fint.

Gem alt om siveslanger , de dur ikke i en ekstrem tørke , det som frank gør er helt fint , men en rende på begge sider af hækken ville nok være optimalt , og vand efter solnedgang .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Glemte lige - noget der osse er godt til at holde på fugtigheden er underlig nok marksten. Når jeg planter træer (og buske) lægger jeg altid 2-3 halvstore marksten tæt omkring stammen. Og så stabiliseres roden/træet osse. Men det er nok lidt for omstændigt med hækplanter.

Frank Chr. skrev den 20-07-2018 15:50:20

Du er sikker på at gartneriet ikke sagde 2 x 30 liter pr. træ hver dag - for jeg er temmelig sikker på at 60 liter om ugen til et træ af den størrelse er alt for lidt i denne tørke.   

De får begge ca. 30-40 l. hver 3 dag. Jeg tjekker med fugtighedsmåleren og de ser sunde og glade ud. Jeg har også lagt marksten rundt om stammerne efter samme devise om at det holder på fugtigheden.


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"

Glemte at komme med en opfølgning på hvordan jeg løste problemet:

Da hækken er plantet ved vores sommerhus er jeg nød til at benytte siveslange da jeg ikke vil kunne vande hver dag.

Jeg gravede siveslangen lidt ned i jorden, bare så den lige var dækket. Derefter blev det hele dækket med dækbark og siveslangen blev styret af en vandingscomputer så den startede morgen og aften. 

Hver weekend når vi har været i sommerhus er der blevet fjernet ukrudt, for det havde pludselig gode voksebetingelser med masser af sol, varme og vand. 

Umiddelbart ser hækken ud til at have det helt fint.

Tak for hjælpen


Allan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis