Udluftningshuller i murstensvæg - kan de lukkes?

Hejsa, 

Vi har nyligt købt et 70'er hus med tilbygning fra 2000. I tilbygningen er der sådan nogle udluftningshuller mellem hver 3. mursten lige over sokkel, hele vejen rundt om tilbygningen (se billeder)

Mit spørgsmål til forummet: Kan man blænde disse udluftningshuller? Vi døjer nemlig med der kravler myrer ind og videre ind i værelserne via små sprækker i gulvdække (disse fuger vi dog til med acrylfuge, da vi alligevel skal have lagt nyt gulvtæppe. 

Men ja, kan man dække disse huller til? Hvis ja, med hvad? 

På forhånd tak :) 

Mvh

Den nye husejer.


Manden med 10 tommelfingre!
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

De må ikke dækkes til, prøv med noget pulver mod myrer.

Jeg mener nu det hedder en "åben studsfuge". En studsfugeventil er noget man kan sætte i. Måske sådan en ventil netop kunne være løsningen?

Rent bort set fra det, i så nyt byggeri er der vel hulmursisoleret. Har åbne studsfuger overhovedet nogen funktion hvis der er hulmursisoleret?

Der vil altid komme lidt fugt så isolering kan komme af med det.

Jeg har selv haft store problemer med myrer. Udvanding virkede ikke. Jeg købte pulver (Bayer) og dryssede hele vejen langs sokkel - også de steder hvor der ikke var myrer. Dryssede det 5-10 cm op ad sokkel og det samme mod fliser. Har ikke set en myre siden. 

Prøv det. 

Hvis det er meget slemt, skal du nok forvente at der kan gå et par uger, hvor du skal efterdrysse med pulver. 

Jeg har opgivet at bekæmpe myrerne HELT grundigt udvendigt langs soklen, udover at de store bo hvor der er meget aktivitet, der får de en 2L malerspand, hvor jeg har boret et lille hul i bunden i kantet. Så kan giften ramme præcist ned i boet og fylde det godt op. 


Indenfor drysser jeg lidt Bayer-gift ud og får det presset ind under panelerne med et stykke papir hele vejen rundt. Det fjerner kræene i løbet af en dag (selvfølgelig nok lidt svært med gulvtæpper).

Kan man ikke sætte et meget finmasket trådnet på med silikone 


susanne Mertz

Ph.d. = pensionist hele dagen 


Måske kan du have held med at montere sådan nogle her: https://dukaventilation.dk/produkter/plastventiler-og-riste/studsfugeventil-type-90.aspx


Morten

Lige til dette problem er "Perm-EX" (tror jeg det hedder) effektivt (bedre end Bayer - derfor kan det ikke købes i DK) - lidt pulver ind i hver sprække - så er der ingen myrer.. - i meget lang tid (måske skal det puttes i 2 gange pr år)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også