Mangler jord ??

Jeg er ved at renovere mit badeværelse og i den forbindelse skal der laves nyt EL. Mit problem er at der er ikke ført en jord rundt i huset til badeværelset. Må jeg trækker en jordledning fra et andet sted hen over loftet og hvordan skal det gøres lovligt.  

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Din jordledning skal være min. 2,5 mm2 hvis den trækkes separat. Havde det været et kabel (hvor du også skulle bruge de andre ledere) ville 1,5 mm2 være nok.


Søren O

Det er nu oftest smartest at lave en ny tilgang til den del af installationen. Altså lægge en ny 3x1,5 mm2 kabel hen over loftet fra sikringsgrupper.  Det er altid godt senere at det ikke er for indviklet. Installation i bad er sikkert fobundet med de værelser der ligge tæt på. Så der skal adskilles noget så man kun har 1 tilgangs kabel til hvert afsnit. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Søren O: Kan jeg trække en enkel leder jord hen over loftet eller skal den ligge i et rør.

S.Fabian: udligningsforbindelser ? jeg har monteret jord på jerngitter i gulvet, er det det du mener.

ev elmand: Et seperat kabel er selvfølgelig det rigtige men mit målerskab er i kælderen så den kræver en kabel kanal der fra. Jeg har en fase og null fra det gamle badeværelse, mangler bare en jord. Jeg havde tænkt mig at sætte en samlebox på loftet hvor alt til badeværelse skal gå fra og det skal så tilføres fase, null og jord.

2,5 mm2 jordledning lignet et almindeligt kabel med plastkappe, så det må ligge som et almindeligt kabel hen over loft. 

Hvis du har enkeltleder uden yderkappe, ja så skal det i rør.


Søren O
Annonce

Det med en samledåse på loftet er jo den normale "lav det selv " måde. Det bør samles i et lampested så man kan tilgå det nederfra. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Alle mine lampe steder er fyldt op og virker meget utrygt, det vil være meget mere elegant at lave et nyt seperat system som tilkobles det gamle. Tror jeg vil sove bedre om natten på den måde. Alle min ledninger i huset løber i rør og er samlet de mest mærkelige steder hvor der næsten ikke er plads. Syntes det er frygtelig, så når det skal laves noget skal det være enkelt og lige til "KISS". 

Lige er spørgsmål: Når man trækker kabler på loft, er der krav om at de skal være sat fast og skal de være armeret ?

Armeret skal det kun være hvis der er risiko for gnaverangreb, møllerier landbrug m.m.  De skal sikkert ikke gøres fast, hvis de kan lægges ude over eller i  isolering hvor ingen kan træde på dem.

lampe steder er fyldt op og virker meget utrygt

Så vil man være utryg mange steder da 99 % af alle beboelser er lavet på den måde men samlinger i loftsdåser.

Jeg mente en ny eller eksisterende loftsdåse i badeværelse. Det er ikke simpel at finde en samledåse på loftet om 10 år under isolering - bag tagbokse, kufferter og flyttekasser.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Forgrenningsdåsen bliver sat lige over badeværelset udmod gangbroen ca. 25 cm. over rockwool på lodret gående spærstolpe, så den bliver ikke dækket til med noget og bliver lige til at komme til. Her kan det laves smukt.

Hvad skal jeg sige.    jeg er ikke enig. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis