Mangler jord ??

Jeg er ved at renovere mit badeværelse og i den forbindelse skal der laves nyt EL. Mit problem er at der er ikke ført en jord rundt i huset til badeværelset. Må jeg trækker en jordledning fra et andet sted hen over loftet og hvordan skal det gøres lovligt.  

Jeg er ved at renovere mit badeværelse og i den... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand skrev den 20-07-2018 11:07:00

Hvad skal jeg sige.    jeg er ikke enig. 

 Du skal sige: "Sådan laves en gørdetselv installation". 

Med udligningsforbindelse mente jeg forbindelse af gitter/rionet i gulv. Den forbindelse må være ført til jord et sted?



fase

S.fabian :  Lige præcis, den er forbundet i kælderen i gennem gulv/kælder loft til jord.

Nu kalder i det en "gørdetselv installation" men måden er jo ikke ulovligt, kun hvis jeg selv laver det. Jeg kunne jo bede en elektrikker lave det på den måde.

Når du nu har en jordforbindelse i forvejen, hvorfor forbinder du så ikke din installationsjord til den, du har i forvejen?

Nu kalder I det en "gørdetselv installation" men måden er jo ikke ulovligt, kun hvis jeg selv laver det. Jeg kunne jo bede en elektriker lave det på den måde.

Nu har du fået en del råd om, hvordan tingene kan/skal laves, hvad skulle så få mig til at tro, at der på nogen måde ville blive en elektriker involveret. Elektrikeren ville sikkert selv være i stand til at bedømme, hvordan installationen skulle udføres uden rådgivning fra kunden. Derfor er det min opfattelse, at det drejer sig om en "gørdetselv installation".

Jeg håber da, at du får din installation til at virke, som du ønsker det trods uenighed om, hvordan det kan/skal laves.



fase

Jeg forstår bare ikke hvorfor man ikke lige så godt kan lave det pænt, men har det noget at gøre med at det ikke skal være for overskueligt. Kikker man på industri installationer så er det lavet på den måde "pænt" så det er nemt og overskueligt at komme til. Har haft samme diskution med en VVS'er, "sorry" det lugter lidt af job sikring.

Det har overhovedet intet at gøre med, om det er lavet pænt eller ej. Din installation kan på ingen måde sammenlignes med en industriinstallationer, fordi de som regel er udført som synlige installationer og derfor måske ser mere overskuelige ud. Din installation er udført som skjult installation og ser for dig måske derfor mere uoverskuelig ud. At du måske ikke kan overskue det, har jeg ingen anelse om og skal derfor undlade at kommentere det. Det har på ingen måde noget at gøre med jobsikring, jeg kommer under ingen omstændigheder til at udføre det arbejde, du skal have lavet. At du har haft en lignende diskussion en VVS'er kunne tyde på, at det ikke kun er hos elektrikerne, du har en anden opfattelse af, hvordan tingene kan/skal laves.


fase
Annonce

Ja ok, men står der nogen steder at installationer i et parecel hus skal være skjult ?

Man skal lade være med at spørge, hvis man ikke vil høre svaret.

Det virker som om at du allerede har fundet ud af hvordan du vil lave det, så måske skulle du bare lave sådan og overhøre elektrikernes anbefalinger.


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"

Nej det står ingen stedet at installationer i et parcelhus skal være udført som skjult installation, men jeg kan ikke forestille mig, at du udfører din installation son udvendig installation.


fase

Jobsikring: 

Normale skjulte installationer i enfamiliehuse og lejligheder er meget enkle, det går jo fra rum til rum og jo mindre man ser af ledninger og rør jo pænere er det. Det er vel stort set det elektriker lærlinge først stifter bekendtskab med. I mange år har blå været nul brun fase o.s.v så det kan næsten ikke blive mere enkelt. 

Jeg har da noget svært ved at se logikken i bogholderens arbejde f.eks. Og skulle jeg slå mig ind på lægefaget ud over en ridset finger, ville det sikkert også blive noget anderledes behandling end man normalt giver. 

På den måde er der naturligvis en vis grad af professionalisme som fremgår af de råd vi giver. Det skulle gerne være sådan at når du får f.eks. et eleftersyn ved hussalg, så skulle de gerne ikke skrige til himlen, at det er lavet af dig selv. 

Og til Fabrin:  Du skal sige: "Sådan laves en gørdetselv installation". Den vending havde jeg allerede med tidligere i tråden. Jeg fornemmer at trådstarter spørger men ikke vil bruge svarene. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis