Én lang bærende bjælke vs Mange små?

Jeg er ved at bygge hus, og skal i den forbindelse placere en godt 10 meters HEB300 bjælke, fra den ene ende af huset, til den anden.

Undervejs af de 10 meter, bliver bjælken understøttet to steder i midten af huset.

Ingeniøren har dimensioneret med én samlet bjælke, men min bekymring er, at hvis mellemunderstøtningerne er et par millimeter for korte eller for lange, så vil bjælken ikke have ordentligt vederlag på alle punkter.

Hvis mellemunderstøtningen er bare en millimeter for høj, vil den løfte hele bjælken, som ikke får kontakt til ydervæggene.

Hvis mellemunderstøtningen er en millimeter for lav, vil den aldrig få kontakt med bjælken..

Hvis man derimod deler bjælken op i tre mindre bjælker, og placerer dem enkeltvis, vil dette problem aldrig opstå.

Jeg nævnte dette for ingeniøren, som godt mente jeg kunne dele bjælken op i tre, men han anbefalede alligevel at bruge en samlet bjælke. Hvorfor ved jeg ikke..

Sidder der nogle kloge hoveder som kan hjælpe?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du retter jo vederlag og understøtninger op med pladeklip og mørtelpuder, så det er jo din entreprenør-eller dig selv-der skal sikre at oplægningen sker med fuldt kontakttryk til undetstøtningen.

Når bjælken er kontinuer - ikke delt i tre - så vil bjælken have en stor stivhed over midterundetstøtningerne (indspænding)som bidrager til den samlede optagelse af belastning i systemet. Når du skærer bjælken vil denne stivhed ikke være der og du vil derfor belaste den enkelte bjælke mere. Din ingeniør skal sige god for at bjælken kan optage denne belastning. 

Belastningen på endeunderstøtningerne vil blive større hvis du skærer bjælken, dette skal din ingeniør også sige ok for


 Certificeret Statiker

Mange tak for svaret.. 

Mørtelpuder. Er det noget man laver efter bjælken er lagt? Altså fylder mørtel ind under bjælken ved midterunderstøtninger?

Jeg havde tænkt at fastgøre en stålplade på midterunderstøtningerne, og med en laser sikre at de har samme højde som endeunderstøtningerne.

Jeg tænker dog det kan være svært at ramme millimeterpræcist. Dertil kommer, om selve bjælken også er 110% lige.


Tænker ikke du skal bekymre dig om den er en mm for høj eller lav, det skal nok rette sig over de 3,3 spænd der er mellem understøtningerne - for der kommer vel en tagkonstruktion ovenpå? Hvis du deler een i 3 vil jeg også vurdere som tidligere indlæg vil miste noget stabilitet i bjælken..

Der udlægge en stålplade (vederlagsplade) under bjælken som du beskriver.
Vederlagspladen "opklodses" af mørtel (ekspanderende beton) i rette højde.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Som der nævnes tidligere er et kontinuert bjælke meget stærkere end en opdelt. Lasten på det efterfølgende fag vil hjælpe med en mindre nedbøjning i det foregående fag. Dermed ikke sagt at en opdelt bjælke ikke vil kunne lade sig gør, men ingeniørern bør godkende dette.

Annonce

Prøv at forestille din bjælke som en vippe på legepladsen. Det tryk du har nedad på den ene side hjælper med til at holde den anden side oppe, eller oversat det tryk der er nedad i midtefaget ophæver lidt af trykket i endefag.

Når man lægger tagåse op over stålspær samler man dem heller ikke lige over stålspær selv om det kunne synes naturlig. Træåsene samles i noget man i gamle dage kaldte 7/dels punkt. Altså det punkt der ligger 1/7 af afstanden fra understøttelse. Det er der hvor de opadgående kræfter fra nabospær ( legeplads gyngen ) opvejer mest af de nedadgående i fag 1 . 

Selv om du ikke opnår mm præcision i opklodsning vil en jerndrager på 10 m altid have en eller anden ned bøjning. Denne slutter så når den når opklodsning. 

Så det er meget vigtigere med den kontinuerte bjælke end det er med opklodsning præcision.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for super gode svar.. Sagen er vist klar nu

Det lyder fuldkomment vildt med en HEB 300 bjælke til en spændvidde på ca. 4 m. Hvad skal bjælken egentlig bære, et otte etagers hus?


Søren O
Søren O skrev den 20-07-2018 09:08:48

Det lyder fuldkomment vildt med en HEB 300 bjælke til en spændvidde på ca. 4 m. Hvad skal bjælken egentlig bære, et otte etagers hus?

 Den skal have en bærende og afstivende effekt.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Jeg er enig med Søren O om at det lyder voldsomt, men det er svært at sige når man ikke kender lasterne. 

Bjælker har ikke afstivende effekt. Afstivende effekt skal optages i skiverne (væggene).

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis