Én lang bærende bjælke vs Mange små?

Jeg er ved at bygge hus, og skal i den forbindelse placere en godt 10 meters HEB300 bjælke, fra den ene ende af huset, til den anden.

Undervejs af de 10 meter, bliver bjælken understøttet to steder i midten af huset.

Ingeniøren har dimensioneret med én samlet bjælke, men min bekymring er, at hvis mellemunderstøtningerne er et par millimeter for korte eller for lange, så vil bjælken ikke have ordentligt vederlag på alle punkter.

Hvis mellemunderstøtningen er bare en millimeter for høj, vil den løfte hele bjælken, som ikke får kontakt til ydervæggene.

Hvis mellemunderstøtningen er en millimeter for lav, vil den aldrig få kontakt med bjælken..

Hvis man derimod deler bjælken op i tre mindre bjælker, og placerer dem enkeltvis, vil dette problem aldrig opstå.

Jeg nævnte dette for ingeniøren, som godt mente jeg kunne dele bjælken op i tre, men han anbefalede alligevel at bruge en samlet bjælke. Hvorfor ved jeg ikke..

Sidder der nogle kloge hoveder som kan hjælpe?

Jeg er ved at bygge hus, og skal i den forbindelse... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Bjælken ligger i dækket mellem kælder og stue. Den skal bære:

A Dækket som den ligger i. B Væggen som skal stå oven på den. C Den væg som står oven på den, bærer dækket til førstesalen.

Hvor høj må sådan en mørtelpude være? Jeg er bange for, at min støbning blev et par cm for lav. Hvis mørtlen er lige så stærk som beton, kan man vel godt lave den et par cm høj...?


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis