Vedligeholdelse af mahogni vinduer

Hej,

Jeg har et hus med mahognivinduer og -døre, som efterhånden trænger til en kærlig hånd, da overfladebehandling som den tidligere ejer har udført er begyndt at falme.

Jeg er desværre ikke klar over, hvordan de vinduer er blevet behandlet tidligere, så jeg kunne godt tænke mig nogle råd til, hvordan det skal gribe det an.

Umiddelbart ser det ud til at vinduerne IKKE har fået olie tidligere, men derimod blevet malet med lak, eller maling. Jeg er desværre ikke ekspert på det områder, derfor er jeg ikke sikker - men jeg kigger i siden, så ligner det en form for maling.

For mig ser det ud til at farven på siden af vinduerne er den "orginale" mahognifarve som er blevet olieret. Hvorimod resten har fået en anden form for maling/lak/behandling:

Det vinduer som er hårdest medtaget ser ud således:

Jeg kunne godt tænke mig at friske vinderne op, således at de fik denne fine farve igen - kan rigtig godt lide det rødlige skær som vinduerne har:

Er der nogle eksperter som kan fortælle mig hvordan man vedligeholder disse vinduer bedst - samt om nogen kan se hvilken overfladebehandling de har fået, således at de få det rødelige skær?

Med Venlig Hilsen
Dami4200

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg tror at man på et tidspunkt er blevet træt af årligt og oliere mahognivinduerne og så har man tænkt (eller fået et råd om) at lakere vinduerne. (ups ikke smart). 

Du bliver nødt til at slibe vinduerne ned og give dem en omgang teaktræsolie, nemmest med en svamp. 

Ps. Mahogni er ikke mere holdbart en det bedste kernefyrretræ. 

Frank Chr. skrev den 20-07-2018 12:16:07

Jeg tror at man på et tidspunkt er blevet træt af årligt og oliere mahognivinduerne og så har man tænkt (eller fået et råd om) at lakere vinduerne. (ups ikke smart). 

Du bliver nødt til at slibe vinduerne ned og give dem en omgang teaktræsolie, nemmest med en svamp. 

Ps. Mahogni er ikke mere holdbart en det bedste kernefyrretræ. 

Vil teaktræsolie ikke give en orange/gullige overflade på Mahognitræ? 

Efter yderligere søgen på nettet, kunne det muligvis se ud som om de har fået Gori 44 (nuværende Gori 502) i Mahogni farve.
https://www.jemogfix.dk/gori-44-transparent-traebeskyttelse-mahogni-5-liter/6100/9038162/

2 gange rå og 2 gange kogt linolie 

Efter står det næsten som lak, men kan genopriskes igen og igen og igen og igen.

Den rå linolie trænger ned, den kogte lægger sig mere ovenpå. 

Hvis du har travl: kogt linolie med sikkativ - også kaldt linoliefernis. 

Hvis du vil undgår at træet mørkner, skal du bruge klart linolie, den har så stået i ca. 6 måneder og de mørke urenheder er filtreret fra. 

Hvorfor betale for mærkenavne? 

På den vinduesfabrik jeg i sin tid var ansat på, blev samtlige mahogni- døre og vinduer dybbet i et kar med teaktræsolie, hvor de efterfølgende blev tørret af med køkkenrulle. 

Rå linolie har kun beskyttende effekt på nåletræ. Til hårde træsorter som mahogny er koldpresset linolie bedre. Den bedste linolie med de mindste oliemolekyler er såkaldt kinesisk olie.

Kinesisk olie sælges også under navnet Danish Oil.

Tørretiden er ukristelig lang, da disse olie i sagens natur ikke indeholder sikkativer.

Efter oliebrahandlingen skal overfladen beskyttes mod UV-lys som er mahognys egentlige fjende.

Den lette genvej er at benytte olie til ædeltræ med UV-beskyttelse.

Under alle omstændigheder skal al afskallet rester fjernes inden ny olie påføres. Brug et skraber.

Jeg tror ikke dit vindue er lakeret. Det ligner gammel forvitret olie hvor det er de UV beskyttende pigmenter der skaller af.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

@Rantzau: 

Det var gode tips ...

Jeg er dog lidt mere i "kogt" fraktionen

  • kogt linolie giver denne dejlige glatte glans - som nyvasket babynumse :-)  
  • koldtpresset suges bare ind og porer struktur  - træet bliver ved med at stå som en gammel sømandshand. 

- fra een der gav sin kælk 7 gange Tonkin med våde mellemslibninger og har endnu ikke haft mulighed for at vise den frem.... :-(


Kogt linolie, eller linoliefernis som det rettelig hedder, er lidt problematisk som slutbehandling af vinduer.

Linoliens primære anvendelsesområde er som olie-imprægnering inde i træet. Her vil linolien mindske vandets indtrængen. I overfladen vil linolien hurtigt blive nedbrudt af vand, sollys og ilt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Mange tak allesammen! 

Jeg er igang med at slibe vinduerne ned, og give dem en omgang Wood Oil Classic fra Flugger.
https://www.flugger.dk/maling-tapet/udend%C3%B8rs/oil-wtc

Processen:
- Grovslibet med korn 80
- Finslibet med kort 240.
- Olie masseret ind i træet med fnugfriklud
- 30min efter bliver overskydende olie tørret af med en tør klud

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også