Kan jeg tilslutte et komfur?

Hej alle,

jeg kunne godt tænke mig at tilslutte et almindeligt elkomfur i stedet for de to kogeplader, der er nu. På vores sikringstavle står der maks 16 A - passer det fint nok? Vedhæftet er et billede af den nuværende tilslutning

Håber I kan hjælpe :)

Vh Lukas

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja det er fine forhold, og har du 16 amp. sikring er der slet ikke problemer.

Du har 3 faser i tilslutningen (R,S og T), jordledning og 0.


Søren O

Velkommen på lds

Det er stort set som det skal være. Nul er i højre side som der står. 

Et lille klip i kortet skal din installation have, den stikkontakt der er monteret ved siden af, er Fuga med afbryder. De er ikke godkendt til 16 A Ved at udskifte den til en tilsvarende uden afbryder kan du køre med 16A 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nu har du ikke skrevet noget om, hvilket komfur det drejer sig om, men de fleste komfurer/kogeplader kan tilsluttes 2 faser, nul og jord. Så du tilslutter til klemmerne S, T, 0(lyseblå) og jord (gulgrøn). Som Erik skriver, bør du skifte din stikkontakt ud med en uden afbryder. Den fås i 1,5 modul.


fase

Det lyder jo meget godt! Hvordan ved man, at stikkontakten også er 16 A, og at den ikke bare hører under samme sikringsgruppe som resten af lejligheden? Det er første gang vi ser lejligheden - deraf al forvirringen

Det er heller ikke 100% men det er for mig 99% tydelig at de 3 ledninger der er monteret ekstra foran går ud til den eftermonteret stikkontakt. Tilgangs ledninger kommer ind bagfra og spændes med de øverste skruer.

Er det så til opvasker passer pengene helt. Den type stikkontakt har bare svært ved at holde til stor belastning i længden. Men du kan jo slukke sikringsgruppen til komfur, og så se om ikke strømmen til evt. opvasker også forsvinder.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tusind tak for svarene! Jeg gir det et forsøg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis