Forstærkning af gitterspær type T20

Hej,

Jeg har et hus fra midt 70'erne med gitterspær af typen T20 (såvidt jeg kan google mig til). Huset har en bredde på lidt over 8 meter (stuen) og her "hænger" loftet en anelse. Har læst på nettet at det vist ikke er et ukendt problem. Jeg har ladet mig fortælle, at man kan forstærke de eksisterende spær og ligesom "trække dem sammen" så de ikke længere hænger men er det korrekt og i givet fald det er hvordan gør man så det? Skal der nogen "soldater" under og lidt vaterpas til hvorefter der monteres ekstra træ på de eksisterende spær? Jeg vil gerne skifte vores træloft ud med gipsloft men kommer det også til at hænge i en blød bue så er det lidt ligemeget. Det skal siges at vi for tid tilbage havde en byggesagkyndig ude som sagde huset havde en bygningsfejl da der manglede en bærende bjælke fra muren hvor vores køkken stopper og ud til endevæggen, der er ca. 4 meter fra den væg og ud til endevæggen. Om det er muligt at få lagt noget op der kan bære mellem denne væg/endevæg ved jeg ikke. Hvad jeg kan se så hviler spærne på væggene i huset med en klods mellem spær/væg. Så ligger I inde med forslag til hvordan jeg får rettet denne bløde bue op er de meget velkomne evt. ved hjælp af noget tegning eller en god forklaring. Håber teksten giver lidt mening. På forhånd tak. 

Vh.

Lars

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg tror du skal følge rådet fra bygningssagkyndig, nemlig at oplægge en bærende bjælke over de 4 m. Den kan lægges oppe på loftet, over spærene. Så skal bjælkelaget spændes op til denne bærende bjælke. Der skal naturligvis mures / klodses op på endevæg og skillerum hvor køkken ender. Det vil være nogenlunde let i forbindelse med at det gamle loft tages ned. 

Du kan nok ikke bruge vaterpas alene, det vil være en murer snor spændt stramt ud fra væg til væg der bedst vil vise det. Den type snor er meget elastisk og derfor kan den strammes meget op, så den er "lige"over selv denne strækning. Der kan naturligvis også bruges laser eller anden lysstråle.

Bjælkelaget behøver ikke at være helt lige, da du sikkert alligevel skal rette op når du laver forskalling til gipsloft. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis