Udskifte stolpe der støtter udhæng

Hej

Jeg har sådan en stolpe, som trænger til en udskiftning. 

Er det noget jeg kan gøre det, og hvordan i så fald? 


Vh Anders
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Brug en soldat til at understøtte.

Sav stolpen over, og lirk toppen af taphullet. Den nederste del ser ud til at vælte af sig selv.

Lav en ny stolpe. Monter en ny i taphullet for oven. Lirk bunden på plads. Husk murpap mellem stolpe og punkt funderingen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

En 4 x 4" lægges på belægning i en længde af 2 meter for at last fordele trykket på belægningen, der opsættes en soldat op på denne og op til bjælken så tæt som muligt på stolpen.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

ok så der skal ikke fastgøres noget ved punktfunderingen?

Er der forskel på soldater (forskallingsstøtter?) eller kan jeg bare leje en i Bauhaus eller Stark, og så er det fint?


Vh Anders

Nu kan man nok ikke se det så godt på billedet, men lige hvor stolpen står, der begynder terrassefliserne at hælde, så det er ikke muligt at lægge en stolpe til aflastning på begge sider, men jeg kan ligge en hen mod hvor jeg stod og tog billedet. Vil det give fornøden aflastning?


Vh Anders

Mulig placering?



Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Annonce

Den del der er mellem stolpe og græsset er ca 15 cm lavere i terræn end den halvdel der vender mod mig da jeg tog billedet. Hældningen begynder ca. i den linje mellem hus og stolpe og så ned mod græsset. 

Giver det mening?


Vh Anders

søjlen skal fæstnes til punktfundament., evt. med denne søjlesko så søjlen ikke opfugtes i bunden. 



Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Vil den passe til det runde punktfundament? :-)


Vh Anders

Du kan godt understøtte din aflastnings bjælke hvor fliser dykker, med en lille passende bjælke. Så støtter den på 3 punkter, og dermed kun ca. 1/3 af vægten på hver punkt.  Ligger den hen over denne "ryg" støtter den faktisk ikke da trykket vil gå ned på 1 punkt.

Jeg tror ikke den foreslåede ekstra stolpe sko passer på din støbte. Men et stykke murpap under, mon ikke den nye så igen holder 20-30 år.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis