Tilslutning af induktion kogeplade

Hej

Vi har udskiftet vores ovn med induktion kogeplade. Den tilsluttes et stærk strøm stik og har sin egen 16A gruppe på relæ, så der sidder ikke andet på end kogepladen.

Spørgsmål er hvilket scenarie i vejledning skal jeg følge for at montere stik til kogeplade?


På forhånd tak!

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Trefaset tilslutning er 3N~ men tegningen ser lidt underlig ud.


Jeg læser det som at pladen kun har brug for to af de tre faser. Faser sluttes til i højre side af stikket, den ene fase nederst og den anden enten midten eller øverst (på billedet ligner det at de to øverste klemmer er forbundet i forvejen). Jord og nul sluttes til venstre 


Ask

Tak for svar! Det er et 5 ledet kabel, så der er desværre ikke 3 + 2 der er forbundet som på billede.

Har forsøgt mig lidt:

Altså det er muligt der er 5 ledere i kablet, men mit klare bud ville stadig være at du kan skal bruge to af dem. Tegningen er jo ret klar på at der er 2 faser (L1 og L2), hvis du tilslutter alle tre faser ville jeg være lidt nervøs for at skidtet futter af 


Ask

Oprindelig havde jeg sat hvid til klemme 1 og brun til klemme 2 jf sidste billede.


Var det så korrekt eller skal det foreslåes jf dette billede hvor både hvid og brun går til klemme 1?




Hvis du monterer hvid og brun sammen i komfurets tilslutningsdåse giver det jo kortslutning imellem hvid og brun, så det vil springe sikringer. 

Det skal monteres som du viser 18/7 kl 21.54 Men så skal hvid og brun sættes til den samme fase som jeg svarer. Og det foregår  I DEN ANDEN ENDE. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik





Begge tilslutninger er rigtige. Den øverste billede viser tilslutningen ved brug af tre faser.

Tilslutningen på det på det nederste billede viser tilslutning ved brug af to faser, så der er en fase tilovers til f.eks. ovn og/eller opvaskemaskine.

De to vigtigste tilslutninger er den blå til nul og den gulgrønne til jord. Og husk at få kabelkappen med ind under aflastningsbøjlen. Som Erik skriver, skal det forbindes ens i begge ender.


fase

Aha dvs. også ens i stikket i anden ende. Tjek

Tak for hjælpen og de gode råd!

Nu skal vi lige holde tungen lige i munden. Helt korrekt med blå N og Gul/grøn PE

Nederste Diagram der kaldes  3 faset tilslutning, der ligger 

L1 på både klemme 1 og 2 

L2 på klemme 3.

Den 2 fasede tilslutning siger 

L1 på klemme 2

L2 på klemme 3

Begge måder har klemme 2 og 3 med i tilslutningen På det allersidste billede du viser har du ikke klemme 2 med. 




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis