Ulovlige installation af stikkontakter ?

Hej LDS’er,

Jeg har købt en bolig og er i tvivl om hvorvidt de installerede stikkontakter er lovlige. 

Det ligner at man har fjernet nogle gamle stikkontakter og erstattet med nye Fuga kontakter. Det ligner at hullene omkring rammen af stikkontakterne har været for store og man derfor har proppet flamingo til at fylde ud og lukke hullerne. Er dette lovligt ?

Mvh

Den bekrymrede ejer

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej LDS’er, Jeg har købt en bolig og er i tvivl om... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ja det ville jeg gerne se på skrift eller på et link til sikringstyrelsen..................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 19-07-2018 13:04:01

Ja det ville jeg gerne se på skrift eller på et link til sikringstyrelsen..................

 Linket fremgår helt klart af jenshøjs besvarelse.


fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Klik på mit link ovenfor, og scoll ned til bunden af siden og se, hvem der har skrevet ovenstående. Det er Sikkerhedsstyrelsen  Sikringstyrelsen ved jeg ikke helt hvem er, men de gør det vist mest i sociale rettigheder.

Her er min korrespondance, og det falder i god tråd med ovenstående fra jenshøj. Og undskyld trykfejlen.  

Her er så først mine spørgsmål, jeg har udeladt at kopiere personlige oplysninger:

I et almindeligt enfamliehus fra 1972 er alle afbrydere og stikk. ved døre anbragt i dørgerikter uden bagved liggende dåse.  Nu ønsker man alle døre udskiftet og monteret nye gerikter. Men ellers foretages der ingen ændringer i den oprindelige installation.

1- Må de gamle afbrydere og stikkontakter genanbringes i de nye geriker uden dåse bagved.
2 - Må nye afbrydere og stikk. monteres i de nye gerikter uden dåse bagved.
Alternativet er at der skal hugges dåser ind ved alle døre med efterfølgende indmuring og evt. reperation af glasvæv.
Med venlig hilsen
Erik 

Her er svaret fra sikkerhedsstyrelsen: 

Hej Erik

 Begge dele er ok, der må blot ikke være nogen som helst form for samlinger bag hverken stikkontakt eller afbryder.

 Mvh.

 For en god ordens skyld, vil jeg infomere sdg om at Sikkerhedsstyrelsen ikke godkender løsninger eller løsningsforslag.

Sikkerhedsstyrelsen yder derfor ikke rådgivning, men alene vejledning i bestemmelserne.

Husk du kan læse mere omkring nye og tidligere regler på elområdet på http://elsikkerhedsregler.dk/

 Vi har svaret dig ud fra vores vurdering af dit spørgsmål.

Vi bestræber os på at svare så enkelt og konkret som muligt.

Hvis du ikke synes, svaret er fyldestgørende, er du velkommen til at kontakte os igen.

Du kan skrive til [email protected] eller ringe til en af vores tilsynsførende på tlf. 33 73 20 00.


 Til trådstarter:  Undskyld vi sådan kører din tråd i langdrag, men det er et emne der deler vandene


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej alle debatører, mange tak for jeres input . Det lader ikke til at installationen er ulovlig men blot kreativt løsning af den tidligere ejer. 

@Ev elmand, ingen problemer. Det er godt at få dette afklaret, da det er god viden der bliver delt. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Det er jo nye toner , førhen skulle man lovliggøre gammel installation Fx ved bolig renovering men det skal man åbenbart ikke mere , det er jo lidt uretfærdig over for alle dem der før i tiden måtte  betale dyrt for noget , som med nutidens regler åbenbart er overflødigt . 


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Det er ikke nye toner Calle, det er bare ikke så sort hvid altid, som da vi var i lære hvor der skulle være maks. 25 cm imellem bøjler m.m. Man skal som altid lave nye installationer efter nutidens standard, men de installationer der var lovlige må repareres. 

Det her gælder kun ved reparation. Altså man må udskifte gerikterne, OG sætte moderne stikkontakter i de nye gerikter på samme vis som der var før. 

Der siges ikke noget om flere stikkontakter, flytning af stikkontakter, eller andet som ved bolig renovering. Der må man i øvrigt også udvide med "et par" stikkontakter uden jord, men stadig dåser bagved de nye.  Så skal man have en ny stikkontakt medfører det ikke en total ny installation i hele huset.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
karl smart skrev den 19-07-2018 15:56:07
Det er jo nye toner , førhen skulle man lovliggøre gammel installation Fx ved bolig renovering men det skal man åbenbart ikke mere ,

Men den gamle installation er jo netop ikke ulovlig, så der er ikke noget at lovliggøre. Man har hele tiden måttet reparere/udskifte i en eksisterende installation, uden at føre installationen op til nutidig standard. Ikke noget nyt i det. Taler vi renovering, så er det selvfølgelig en anden sag - men at udskifte en afbryder/stikkontakt er ikke en renovering.

Og så også et undskyld herfra til trådstarter for at tage diskussionen væk fra det oprindelige emne.

Det ville være rart hvis man kunne se de gamle elrådsmeddelser , især dem med afslutning af installation uden aflastning og dåser bag gerikter , men lad nu sagen ligge .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også