Krybekælder beton og flamingo eller ej

Jeg overtager et hus nu her, som er bygget i 1959.

Jf. sælger har gulvet en krybekælder uden adgang på ca 30-35 cm højde:

- Betonlag

- 30-35 cm luft 

- Strøer

- Gulv


Min tanke er, at isoleret gulvet og lægge gulvvarme i beton:

- Eksisterende betonlag opretholdes

- Ca. 200-220 mm flamingplader

- 100 mm beton med gulvvarme i

- Plastic (eller no go?)

- Alloc parketgulv


SPØRGSMÅLET: Får jeg så et problem i krybekælderen mht. fugt, idet isoleringen er lukket inde af 2 x beton?




Mvh. Christian M
 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

🤓


Mvh. Christian M
 

Det nederste betonlag vil suge fugt til sig hvis der er noget fugt under af betydning. Den fugt vil den ikke kunne komme af med pga du vil bruge pladsen ovenover til isolering i stedet for luft/ventilation som der er nu.

Så ja, den nederste beton kan få problemer med at komme af med fugten.

Men, jeg tænker ikke det giver problemer med fugt i det øverste lag betondæk, da det immervæk er 200mm styrolit væk. Så skal der i hvert fald være meget fugtigt i det nederste lag.

Du kunne også lægge let gulvvarme i sporplader direkte oven på en isolering af højere trykstyrke.

Så nu håber jeg at andre brugere begynder at kommentere på din tråd.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Isoleringen tager ikke skade. Den suger ikke fugt til sig. Men som sagt, den nederste beton vil ikke kunne komme af med fugten, hvis der er fugt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
christiannielsen skrev den 18-07-2018 16:24:49

Det nederste betonlag vil suge fugt til sig hvis der er noget fugt under af betydning. Den fugt vil den ikke kunne komme af med pga du vil bruge pladsen ovenover til isolering i stedet for luft/ventilation som der er nu.

Så ja, den nederste beton kan få problemer med at komme af med fugten.

Men, jeg tænker ikke det giver problemer med fugt i det øverste lag betondæk, da det immervæk er 200mm styrolit væk. Så skal der i hvert fald være meget fugtigt i det nederste lag.

Du kunne også lægge let gulvvarme i sporplader direkte oven på en isolering af højere trykstyrke.

Så nu håber jeg at andre brugere begynder at kommentere på din tråd.

 

Kan du kort forklare opbygningen, som du nævner med sporpladerne? Hvilken isolering tænker du på? 


Mvh. Christian M
 

du kunne ogsålave det korrekt ved at bryde det nederste betonlag op en gnag hårdt grave lidt ud på med noget sand som virker kapilarbrydende og så kan du lægge 300-350 mm isolering, som er det lovmæssige krav ved nybyg og gennemgribende renoveringer som du er i gang med :-) og så ellers beton med ilagt rionet og varmeslanger

Annonce

Gammelt betonlag
Isolering med høj trykstyrke (ved ikke hvor højt, det kan du undersøge)
Damp/radonspærrer
Gulvplade
Gulvvarmeplader med spor
Varmefordelingsplader
Gulvplade
Trægulv

Det er mit bedste bud. Jeg har ingen erfaringer i det.

"Almindelig" tryktyrke er EPS 60 eller EPS 80. Og de kan klare at have et helt betondæk læggende oven på sig. Så jeg tænker ikke du skal så meget højere op, men tag og forhør dig i dit byggemarked eller kontakt en producent af EPS.

Når du er igang med et helt hus, ville jeg anbefale dig at bryde det gamle betonlag op, for at grave ud til mere isolering. 


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
christiannielsen skrev den 18-07-2018 20:16:30

Gammelt betonlag
Isolering med høj trykstyrke (ved ikke hvor højt, det kan du undersøge)
Damp/radonspærrer
Gulvplade
Gulvvarmeplader med spor
Varmefordelingsplader
Gulvplade
Trægulv

Det er mit bedste bud. Jeg har ingen erfaringer i det.

"Almindelig" tryktyrke er EPS 60 eller EPS 80. Og de kan klare at have et helt betondæk læggende oven på sig. Så jeg tænker ikke du skal så meget højere op, men tag og forhør dig i dit byggemarked eller kontakt en producent af EPS.

Når du er igang med et helt hus, ville jeg anbefale dig at bryde det gamle betonlag op, for at grave ud til mere isolering. 


Da gulvet ikke udføres i beton vil gulvet ikke blive last fordelt som en hel plade, herfor skal der som minimum anvendes en MX250 polystyren. 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis