Strømforsyning til LED tilslutning

Jeg har en 12V  16,5 A PSU som oprindelig er beregnet til LED.  

På den side af PSU hvor man skal tilslutte 230V ståt der Jord, N og L. 

Jeg vil ikke have jord på, fordi det  ikke er alle stikkontakter der har det. 

Selvom jeg tilslutter den brune ledning til N og den blå til L, så kan man sagtens vende det om med stikket uden jord. Dvs. man kan dreje stikket 180 grader inden man stikket den ind i 230V stikkontakten så fase kommer på N og N på fase.   Skal det være sådan?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan man i alle installationer. Det har ingen betydning for funktionen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Mange tak :-)  Så vil jeg går i gang med at teste. 

Jeg har altid brugt trafo i psu, når det er diy. Trafoen er nok ligeglad, men sådan en elektronisk switch supply har jeg været i tvivl om.

Det er jo sådan i vekselstrøm at spændingen veksler med 230v opad (plus ) og 230V nedad ( minus ) 50 gange i sekundet ( de 230V sådan betegnet som effektiv spænding). Og det gør det på samme måde i begge ledere, så dit apparat er sådan set ligeglad med om den ene leder er forbundet til jord et eller andet sted i byen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Der er endnu en ting som jeg er i tvivl om.  Jeg vil gerne have en tænd og sluk kontakt på AC siden.  Måske sådan en "lampe afbryder" som man monterer på 230V ledning. 

Men hvor mange Amper skal sådan en afbryder kunne tåle? 

PSU kommer til at trække ca. 12 A på DC siden.  Den kommer vel ikke til at trække lige så mange Amps på AC siden? 

Jeg måtte lave min egen visual inspektion af indmaden. Også for at se om der ikke er en potmeter til at skrue blæser omdrejninger ned med, men det ser ikke sådan ud. Den larmer lidt.



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis