Hævet terrasse og stolpesko

Jeg er i gang med at lave en hævet terrasse (160 cm høj) der skal fikseres til vores hus i den ene ende. 

Nu har jeg sat alle 10 stk stolpefødder med indbyggede stolpesko (IBF stolpebæring med gaffel):

https://www.bauhaus.dk/ibf-stolpebaeringer-4-gaffel-12x14x64-cm.html

Mit spørgsmål er så om stolperne skal være så fleksible (se video):

https://youtu.be/crrGpYjXvMc

Som i kan se er det selve stolpeskoen der vipper, altså den stang der går ned i betonen fra gaflen. Selve stolpefoden er klippestabil og lagt efter alle kunstens regler. 

Bliver det hele stabilt når der bliver sat regler og remme op?!



7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du har helt ret i at stolpesko ikke er ret stabile i sideretningen, og med en højde på 1,6 m er det ret afgørende. Jeg vil anbefale dig at sætte nogle "krydsafstivninger" op mellem nogle af dine stolper. Selve afstivningen kan du lave med brædder eller vindtrækbånd.

Du kunne også sætte nogle vindtrækbånd op under selve terrassen, gerne helt op under dine terrassebrædder. Så skal du dog have båndene fræset ned i dine strøer, så overfladen af strøerne bliver glat.


Søren O

Tak for dit svar Søren. 


Er glad for at det er "normalt" at de er på den måde. 

Hvad skal krydsafstivningerne så fikseres til? Hvis jeg fikserer til en nabostoppe som er lige så ustabil er det vel lige vidt?

Den gamle terrasse skal bygges sammen med den nye. Måske kunne man fiksere til den?

Du skal lave et kryds mellem 2 stolper. Du fastgør ved bunden af den ene stolpe og ved toppen af den anden stolpe. Du kan evt. "Springe en stolpe over", og fastgøre dit kryds til næste stolpe. Det bevirker at dit kryds "bliver mere vandret - og længere", og dermed bliver endnu mere stabilt. "Stolpetoppene" bliver fikseret indbyrdes af strøerne og dine terrassebrædder, så det skal nok blive stabilt.


Søren O

Aha. Nu er jeg med. Bunden af stolpen er jo et stabilt punkt som der så fikseres til. 

Tusind tak for hjælpen

Trekanter ( altså kryds ) er alfa og omega i alt stolpe konstruktion. Du kan bare se for dig et bindingsværkhus eller gitterspær på loftet. Du behøver sikkert kun at have 1 skrå på hver side hvis du bruger brædder. Jeg er klar over at du fæstner på huset, men alligevel. 

Der er nogen der tror at de er gode til f.eks. raftehegn. Det viser du jo tydelig at de ikke er. Det bliver noget dingleværk. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Tak elmand

Ok. Fint hvis man kan klare sig med et enkelt bræt på kryds per to stolper. Krydsene skal vel kun være "på tværs" af tværbjælkerne, da tværbjælkerne giver stabilitet på den ene led. Tværbjælkerne er jo fæstnet i huset. 

Det vigtigste sted er på den side der er parallel med huset. Det styrker så frontvæggen imod at "vælte" Altså i det lodrette plan

Hvis gulvet på terrassen skal bestå af en form for plader, bliver det også stabil  på det vandrette plan, men er det en slags brædder så kan det godt give sig lidt hvis du forestiller dig at trykke hårdt på det ene hjørne. Den samme effekt får du hvis man pludselig standser op fra løb.

Derfor det gode råd med krydsbånd under dine gulbrædder. Det kan være vindtrækbånd eller kraftig ståltråd der fæstnes godt i begge ender.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis