Hvordan får man vinkelkobling til udehane tæt - ved overgang til PE-rør?

Skal montere udehane på en 25mm PE-slange vha en messing plastrørsamling og 1/2'' vinkelkobling - se billedet. Problemløst at få plastrørkoblingen tæt, men jeg kan ikke få vinkelkoblingen inden i plastrørsamlingen af messing tæt. Dette fordi der jo ingen "bund" med pakning er i denne - for at skrue vinkelkoblingen ind mod. 

Har prøvet med gevindtape men der drypper stadig lidt vand ud...

Hvad gør jeg galt - eller hvordan skal jeg gøre for at få det HELT tæt?


16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Gevindtape skulle kunne gøre det, men det er ikke det bedste. Du har vel trukket det på rigtige vej rundt, og passende mængde. Det skal samme vej på som du skruer det sammen.  Pakgarn og pasta svigter aldrig, det er bedre. .


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jep - har trukket det stramt på og korrekt vej. Har prøvet både med "lidt" og "lidt mere" tape, men synes uanset det bliver ødelagt når jeg strammer ordentligt til.

Lyder som jeg skal prøve med pakgarn istedet - men det har jeg aldrig prøvet før. Er det samme fremgangsmåde som med tapen?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Din vinkelkobling er ikke lige det letteste at få tæt, men det skal nok lykkes. For mig ser det ud som om gevindet er parrallelt og ikke konisk. Det vil sige at du kan skrue din messingkobling helt ind uden at møde modstand (når der ikke er pakningsmateriale på gevindet). Endvidere ser dit gevind meget glat ud.

Sæt vinkelstykket fast i en skruestik. Tag en nedstryger, og med begge hænder på klingen "stryges" gevindet på vinkelkoblingen, således at gevindet "ridses". Det bevirker at pakkematerialet sidder bedre fast.

Du trækker du en tynd "lok" ud af dit pakgarn. Så vikler du pakgarnet i "skrueretningen" rundt om gevindet. Start foruden på gevindet, og fortsæt indad til flangen. Herefter smøres lidt paksalve på pakgarnet, så overfladen lige "er dækket".


Søren O

Tak for grundigt svar og tro på mine tætningsfærdigheder.... 

Gevindet er parallelt - så jeg kan skrue det helt ind som du siger...

Et spørgsmål mht teknikken med at "stryge" gevindet" : Er det sådan at forstå at gevindet skal ridses på langs eller tværs af rillerne i gevindet? Og hele vejen rundt, eller kun et sted?

Ridsningen af gevindet skal være på tværs. Så får du nogle "små modhagere". Du presser blot tænderne på nedstrygerbladet mod gevindet og trækker nedstrygerbladet hen over gevindet. Det gør du nogle steder - hele vejen rundt.


Søren O
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Super - takker så meget! Så har jeg planen klar til i eftermiddag...


Hvis det ikke lykkes for dig vil jeg anbefale  https://www.biltema.dk/bilpleje/bil...2000031437 det et sikkert hver gang man skal tætne noget som dit som bare skal skrues helt ind.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Interessant! Hvordan viker dette tætningsmiddel? Smører man det på gevindet før man skruer ind, eller "imprægnerer" man pakgarnet med det... f.eks?

Det bruges alene. Altså smøres på gevind og vupti så er det tæt. Hvis man skruer fitting sammen og kommer lidt for langt og skal skrue tilbage igen, så er pakgarn og salve det eneste der er god til at klare det. 

 Til proffesionelle er dette ret dyrt, men til os amatører der kun skal bruge lidt en gang imellem er det ok. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg ville nok droppe den flydende gevindtætning i dette tilfælde, alene fordi der ikke er konisk gevind på vinkelstykket.


Søren O
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også