Fast fase i B-korrespondance med krydsningsafbryder?

Jeg skal have lavet noget korrespondance med 2 "almindelige" korrespondanceafbrydere og en krydsningsafbryder ind imellem.

Jeg regner med at det skal være B-korrespondance, idet fordelen ved dette er at der er fast fase i begge ender. Så kan man sætte en stikkontakt samme sted.

Men gælder det også, når man sætter en krydsningsafbryder i midten? Eller skal jeg have en ekstra faseledning med ned til den ene afbryder?

Jeg har forsøgt at læse et par korrespondance-diagrammer, og det ser ud til at fasen kun bliver videreført til den fjerneste afbryders "faseklemme" når krydsningsafbryderen står i "ligeud"-stilling. Når krydsningsafbryderen er sat til at krydse, går fasen tilsyneladende i stedet til mellemledningsklemmen.

Eller har jeg misforstået noget?

Mvh.

Palle Dam

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er korrekt forstået. Fasen er i den ene korrespondance og i krydsnings afbryderen. 

Når man tegner diagrammet ses det oftest at krydsnings afbryder er i midten. Det er kun for forståelsens skyld, i den virkelige verden kan den lige så godt sidde ude i den ene ende. Altså der hvor du har brug for stikkontakten. Men det kræver jo 6 ledninger når jordleder skal med. Er det med kabel må det så blive 7 x 1,5 mm2


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for svaret.

Der er allerede trukket et 5x1,5 mm2 kabel til den fjerneste korrespondanceafbryder, så jeg tror, det vil være nemmest bare at trække et ekstra 3x1,5mm2. Det er i en pladevæg, så der skal bare bores et hul oppe fra loftet. At jeg så skal ned gennem 400 mm isolering går nok...

For at komplicere tingene yderligere er korrespondanceafbryderen en dobbelt-udgave (ligner en kroneafbryder). Det er dog kun i den ene side jeg skal bruge korrespondancefunktionen. Men den anden side skal jo også bruge en fast fase.

Så jeg tror nøjes med at bruge det 5-ledede kabel til korrespondance-delen:

  • Brun til fasen
  • Sort til mellemledning
  • Grå til skinneledning
  • Blå til nul
  • Grøn/gul til jord
    (Nul og jord går naturligvis ikke i afbryderen, men videreføres sammen med mellemledningen fra dåsen til lampen)

Det 3-ledede kabel bliver så brugt til stikkontakten og den "almindelige" lampe. Af hensyn til gennembrydning af dampspærren bliver lampeudtaget forsynet med alle 3 ledere nede fra afbryderen, og ikke "oppefra", som man typisk gør.



Den aktuelle korrespondanceafbryder + stikkontakt kommer til at sidde i et område af huset, der har en anden gruppe end den anden korrespondanceafbryder og krydsningsafbryderen (Det er et køkken, der jo skal have 2 grupper).

Hele korrespondancesystemet skal selvfølgelig være på samme gruppe. Teknisk set kunne stikkontakten og den "almindelige" side af korrespondanceafbryderen godt kobles til en anden gruppe, men af personsikkerhedsmæssige årsager vil det nok ikke være så smart. Så er det nok bedre at lade det 3-ledede kabel løbe sammen med det 5-ledede kabel tilbage til korrespondancesystemets samledåse på loftet.

Palle Dam

Hvis afbryder og stikkontakt ikke sidder i den samme dåse er der ikke noget i vejen for at de er på hver sin gruppe. Det med at trække 2 kabler ned fra samme udtag  synes lidt fusket ud fra min erfaring. 

Så lad stikkontakt være på den anden gruppe og brug kun brun -grå og sort i den 5 leder kabel.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du kunne også overveje at bruge et kip-relæ. Så har du ledninger nok allerede.

https://www.el-grossisten.dk/eltako-kiprelae-1-slutte-230v-ac-til-mont-i-daase.html

Korrespondanceafbryderen og stikkontakten sidder i hver deres dåse, så de kunne godt være på hver deres gruppe. Problemet er at det er en dobbelt korrespondanceafbryder, hvor den ene side kun bruges som "almindelig" afbryder. Og det går nok ikke at have 2 grupper i samme dobbeltafbryder (selvom der ikke er elektrisk forbindelse mellem de 2 halvdele). Og den del der ikke er korrespondance i skal jo have en fast fase.


Palle Dam

Annonce

Jeg har overvejet Kip-relæ, men fravalgt det igen, da jeg synes det virker lidt "underligt" med fjederkontakter.

Desuden er korrespondanceafbrydere og krydsningsafbryder allerede indkøbt og til den pris de har skal de bruges :-)


Palle Dam

Nej det er korrekt at du ikke må have fase fra en anden gruppe i den ene side af dobbelt korrespondance. Ja så ville jeg skifte den 5 leder ud med en 7 leder.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis