Uren brændstoftank

Jeg skal have renset brændstoftanken.
Tanken er bygget ind i kølen og der er således kun adgang via en studs på vel 38 mm fra toppen under skrueakslen.
Kan man leje udstyr et eller andet sted med filtrerings udstyr, således at indholdet kan genbruges ?

Mine filtre stopper hurtigt til.
Så jeg har planlagt at rense min tank nu når båden ligger på land.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Kim

Er det diesel eller bensin du har ombord ?

Hvordan ser det omtalte skidt ud ( sort og slammet ) ?

Hvis det skidt du ser, er sort og slammet, og det er i en diesel tank du har i din båd - Tyder det på dieselpest:

1. Tøm tanken fuldstændig for diesel
2. Sug det sorte slam op med en våd støvsuger
3. Skyl bunden af tanken med lidt diesel igen
4. Tøm det ud igen
5. Fyld tanken helt op med nyt diesel, og tilsæt dieselpest fjerner
svarende til dit tankindhold - købes i marine forretninger, og koster
ca. 175 dkr for en flaske til 500 liter diesel

Skriv igen hvis det ikke er det der er problemet med din tank !

Mvh / Br

Peter Sørensen

www.diode.dk - Se mere om Winga 30 motorbåd
Hej Peter,

Jeg tror bestemt ikke at det har noget med dieselpest at gøre, da jeg alttid har været flittig bruger af de nødvendige additiver og for netop at undgå dieselpest.

Tanken blev bygget i 1976 og alt møg osv. som er havnet i tanken kan kun komme en vej umiddelbart og det er i filteret og det er jo som bekendt også derfor man har filtre på strengen.

Jeg har netop i denne sæson prøvet produktet PROTEC som skulle mindske røgsløringen og øge det berømte Z tal når man nu har en Volvo Penta MD2B.
Og det virker, men der er bare den bivirkning at det løsner skidt ansamlinger nede i tanken især under søgang og så sker det uundgåelige at filteret stopper meget hurtigt.
Heldigvis................
Jeg har bare hørt om at det skulle være muligt at leje en slags mobil rense/filtrerings station til rensing af dieseltanke.
For der er jo ikke nogen grund til at smide diesel væk som ikke fejler noget.

Alternativt er der mange muligheder.

mvh
kim
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Kim

Det er jo så en anden sag nu !

Jeg vender tilbage med et svar hurtigst muligt.

Volvo Penta MD2B er en god solid motor, det eneste man skal sørge for er at den er 100 % tæt omkring oliepinden. Mine forældre har haft en motorbåd hvor en sådan var monteret, og den svigtede aldrig.

Mvh / Br

Peter Sørensen

www.diode.dk - Se mere om Winga 30 motorbåd
Hej Kim

Er det almindelige urenheder du har i tanken, eller er det skaller fra tanken ? -

Nu er det vel ikke sådan at din tank er gennemtæret og der nærmest er forbindelse ud til glasfiberen ?

Hvor stort er dit behov for motor ? - Kunne det tænkes at en ny mindre tank kunne opsættes ?

Mvh / Br

Peter Sørensen

www.diode.dk - Se mere om Winga 30 motorbåd
Eller er din tank en integreret del af kølen, altså uden en stålkappe ??

Hvilken båd er der tale om ?? Fabrikat, størrelse og årgang ??

Venligst NJord 8)

MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej Kim

Nu er dieselpest jo mere end 1 ting.
Der findes 2 slags dieselpest, den ene er en alge og giver lange slimede brune eller sorte kæder (nærmest som husblas).
Den anden er en bakterie og viser sig sig som et brunligt produkt (nærmest som rustpulver) men blødt.
Hvis du er ramt af en af disse plager er det ud med skidtet, men få taget en prøve, da det ikke er ligegyldigt, hvilken slags pest det er, da behandlingen er forskellig.
Problemet er nu nok nærmest at de kemikalier du har fodret den med, har løsnet snavs og rust fra tank og rør, og det behøver du ikke noget dyrt anlæg til at klare.
Pump det op og hæld det gennem en tragt med 30-50 my filter i, så er genbrugsproblemet såmænd løst.

Mvh
dabj
Jeg må trække i arbejdstøjet og få suget vand og skidt op af tanken og så kan jeg også få skiftet gummipakboksen omkring skrueakslen i stævnrøret.
Det er koldt så derfor må det godt snart blive forår igen.

Mvh
Kim
Hej Kim
Jeg har en SAGA 27 fra 1974 og har stået med samme problem med sort klistret slam i tankene. På en SAGA er tankene af glasfiber og støbt fast i siderne af motorrummet. Da motoren var udtaget for udskiftning og båden var på land skar jeg simpelthen to ca 13 cm store huller i tankene med en stiksav.Der skal to huller i hver tank, fordi tankene har et skvulpeskot i midten. Tankene var selvfølgelig tømte for diesel først. Derefter rengjorde jeg tankene gennem hullerne med varmt sæbevand og autobørste, 2 gange, og tørrede efter med rene tørre klude. De udskårne brikker blev derefter rejfede og forsynet med en krave indvendig og kunne derefter sættes på plade og spartles fast med glasfiberspartel. til slut lægges 4 lag glasfiber/polyester over hullerne.
Det var et stort arbejde, men medget effektivt. da jeg nu er sikker på at tankene er helt rene.
MVH Erik Nielsen

skrevet af King d. 15.09.2008

Jeg har en vetus på 15 ph. som volder store problemer.
1. Lige indkøbt båd (den er gammel nu)blev der konstateret dieselpest, som medførte at jeg tømte tanken på 30 liter så der var 6 liter tilbage og gav den noget biodræber.

2. Dyserne blev begge udskiftet, da det konstateredes, at de næsten var ædt op af vand/pest etc.

3  Nyt brændstofilter kommer på. Maskinen fungerer nogenlunde.
Filteret var fuldt sagde mekanikeren!

4. Næste år, 2007 der kommer nyt filter på, Den starter fint og kører 30 minutter hvor du kan regulere farten på farthåndtaget. Derefter går den ned så den lige akkurat går ikke går i stå, og starter på my op til næsten max. ph.

5. Intervallerne bliver kortere, uanset speederindstilling.

6. Nyt filter på, ny dieselolie, udluftning mm. Den kører nu 7 timer hvor den reagerer på speederen, dog een "toneændring" undervejs forekom.
På hjemvejen sejler den de 7 timer med støttesejl og ca. 5 kn. Udstødningen er ikke sort pga. manglende luft.
Senere på året , dvs. nu starter den perfekt, men intervallerne er meget korte og hastigheden er max 2.5 kn. Den gik i stå 2 gange, men startede igen 1 min senere.
Spørgsmål:
1) kan det være dieselpest, eller kun skidt.? 
2) Skal jeg montere en ny tank og brændstofslanger?
3) Eller kan jeg nøjes med at montere et minifilter på slangen eller
4) Skal jeg montere et brændstoffilter med glas til aftapning af vand?
5) Måske en kombination?

Man kan altid få "alt" nyt, men jeg ønsker at investere mindst muligt, Mismodigheden breder sig også til min besætning, som ikke ønsker at sejle, hvis de ikke kan stole på maskinen.

Har nogen mod til at komme med  forslag vil jeg være taknemmelig

har du tjækket låget på tanken der skal kumme komme luft i tanken ellers bliver der vakkun og så går den ikke godt

hilsen renek


renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også