Udendørs afbryder

Hej

Jeg kan ikke få lys fra lampen ved en ny afbryder.

Der er 3 ledninger i stikkontakt og 3 i lampen, brun, blå og grøn.

Jeg har sat fasen i fra stikkontakt til  L og x2 til lampeudtag. De grønne og blå ledninger er samlet for sig selv (ikke sammen selvf :))

Har I et bud på hvad der er galt?

Hej Jeg kan ikke få lys fra lampen ved en ny... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ja det var nok ikke så simpelt som jeg troede. Der er lys i lampen, men ikke udstuen (det har der været)

Jeg har taget et billede af lofteudtag og skrevet på hvilket ledninger der kommer fra henholdsvis afbryder(samlingen) og elkablet til udstuen.

Som jeg ser det, ligger dit problem i, at jordledningen mellem afbryder og lampeudtag tidligere har været brugt som fast fase - man har forsøgt at markere det, ved at vikle isolerbånd om den i begge ender. Det er ulovligt, og ganske farligt, da du nu har forbundet fase på dit jordben i stikkontakten!

Du skal have trukket en ekstra leder i røret til afbryderen før det kan forbindes korrekt.

Jeg trak et ekstra rør med ledninger fra stikkontakt og til udestue, nu virker alt!

Tusind tak for jeres hjælp ☺️

Ellegaard87 skrev den 15-07-2018 20:27:59

Jeg trak et ekstra rør med ledninger fra stikkontakt og til udestue, nu virker alt!

Tusind tak for jeres hjælp ☺️

Trak et ekstra rør med ledninger fra stikkontakten. Du mener forhåbentlig, at du tak en ekstra ledning i røret fra afbryderen eller? Kan du ikke tage el billede af det, du har lavet, så vi ikke misforstår hinanden.

fase

Her er et par billeder. Fasen er taget fra på billedet, da jeg lige er ved at sætte det pænt op.

Jeg mangler også lige en boks ved billede 2.

Annonce

Du skal ikke trække et ekstra kabel mellem afbryder og lampested. Det ser ud som om, de ledninger i rør er et kabel trukket i rør. Det kabel bør du skifte ud med et kabel med 5 ledere i.  Så kan du samle kablet til udestuen i lampeudtaget. Samtidig kan du så passende fjerne det hvide isolerbånd på jordledningen. Den gulgrønne ledning er til brug som jordledning og kun som jordledning. Du bliver hængt, brændt og ristet over en sagte ild, hvis du bruger den til andet.

fase
jenshøj skrev den 15-07-2018 19:57:25

Som jeg ser det, ligger dit problem i, at jordledningen mellem afbryder og lampeudtag tidligere har været brugt som fast fase - man har forsøgt at markere det, ved at vikle isolerbånd om den i begge ender. Det er ulovligt, og ganske farligt, da du nu har forbundet fase på dit jordben i stikkontakten!

Er det ulovligt at bruge jordldning i et installationskabel som fase eller mellemledning, også selv om jordledningen i begge ender er omviklet med f.eks. rød tape, eller krympeflex?

GammelHus skrev den 16-07-2018 12:25:31
 Er det ulovligt at bruge jordldning i et installationskabel som fase eller mellemledning, også selv om jordledningen i begge ender er omviklet med f.eks. rød tape, eller krympeflex? 

Ja, det er ulovligt. Se hvad der sker med dig, hvis du bruger den gulgrønne til andet i mit foregående indlæg.   

fase
GammelHus skrev den 16-07-2018 12:25:31

Ja, ulovligt. Hvordan skal den person, som klipper kablet på midten, for at installere en ekstra stikkontakt kunne vide, at jordlederen bliver brugt til noget andet end jord?

Ellegaard87 sætter i denne tråd i god tro fase på jordbenent i stikkontakten, netop fordi man tidligere har fusket med jordledningen.

Fabrin: Den gulgrønne ledning er til brug som jordledning og kun som jordledning. Du bliver hængt, brændt og ristet over en sagte ild, hvis du bruger den til andet.

Helt enig og i må tilføje alt andet skudt, komme i fangehullet, slået i røven med et stykke wienerbrød   m.v. 

Den farve er bare hellig

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis