Udendørs afbryder

Hej

Jeg kan ikke få lys fra lampen ved en ny afbryder.

Der er 3 ledninger i stikkontakt og 3 i lampen, brun, blå og grøn.

Jeg har sat fasen i fra stikkontakt til  L og x2 til lampeudtag. De grønne og blå ledninger er samlet for sig selv (ikke sammen selvf :))

Har I et bud på hvad der er galt?

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har du prøvet x1 istedet for x2. Jeg kender ikke den afbrydertype men hvis det ikke er en korrespondanceafbryder så kan det sagtens være at der aldrig er forbindelse til x2 (ved godt tegningen hentyder til noget andet, men på de billige afbrydere skal man passe på med den slags) 


Iøvrigt skal udendørs vist altid laves autoriseret også selvom du kun skifter en eksisterende afbryder. 


Ask

Ja det har ingen betydning om det er x1 eller x2. 

Fra lampen går et elstik videre ud til en udestue hvor lyset slet ikke virker pga dette.

Stikkontakten virker iøvrigt fint.

Det virker ikke ved at flytte fra x2 til x1

Hvordan betjener du afbryderen. Det kunne ligne en kipafbryder, som normalt skal have tilsluttet en betjeningsafbryder. Er du sikker på at afbryderen/relæet virker?

Har du målt om der er spænding mellem brun og blå. Det kunne være, at sikringen er sprængt. Der skal være i omegnen af 230V.


fase
Annonce

Jeg flipper den bare som en normal afbryder?

Jeg har prøvet tage en billede af alle forbindelserne

Diagrammet på afbryderen viser godt nok en korrespondanceafbryder. Har du fået isoleringen med ind i tilslutningen (forbindelsen i venstre side). Har du mulighed for at måle spændingen mellem den brune i venstre side og den blå ledning? Der skal være ca. 230V. Eller prøv at holde de brune ledninger sammen, så skal der være lys i lampen, og der skal så også være lys i udestuen. Hvis der ikke er lys, når du sætter de brune sammen, tyder det på at der ingen spænding er. Det kan skyldes en sprængt sikring, tjek det!!

Endelig kan fejlen skyldes en defekt afbryder. Det ligner en, der er købt i til en billig pris.


fase

Nu er ledninger sat direkte sammen op til lampen. Ingen lys og ingen strøm i udestuen. 

Alle sikringer er tjekkede og der er strøm på fasen (brun ledning)


Jeg fandt fejlen. Ved at skille lampeudtaget var den brune ledning gået over inde i.

Tak for hurtige svar og hjælp ☺️

Hvis du er sikker på, at der er strøm på fasen, hvordan har du for øvrigt målt det, så skal der være lys. Du skal måle spændingen med et voltmeter eller, hvis du ikke har det, så sæt en fatning med en pære i forbindelse med brun og blå. For at komme videre, skal vi være sikre på, at der er spænding mellem brun og blå. Måling med en polsøger virker ikke. 


fase
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis