Isolering før gulvarme, ovenpå eksisterende klaplag

Vi har et opholdsrom i en tilbygning af huset, bygget i 1972. Den gamle radiatoren skal udskiftes med gulvvarme. Vi har ikke tænkt at bryde den eksisterende beton (klaplag) op, så planen er at lægge 2x 40 mm polystyren isolering før vi lægger gulvvarme i 100 mm betonlag. 

Der er kun kapillærbrytende lag under det eksisterende beton, altså ingen isolering der. Jeg har læst at man kun må have maks 75 mm isolering ovenpå eksisterende beton, hvis der ikke er isolering under. Men gælder det kun, hvis der skal læges strøer? Eller også, hvis jeg støber?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kan ikke se at der skulle være nogen problemer i at lægge mere end 75 mm isolering, men når du buer igang hvorfor så ikke lave det efter reglerne som du faktisk holde dig til og det hedder 300 mm isolering, det giver ganske vist noget ekstra arbejde men spare dig for en hel del kr i varmeregningen og når tingene er velgjort så er man oftest lidt mere stolt af resultatet der kommer ud af det......

Som mfrost rigtigt skriver:

"det giver ganske vist noget ekstra arbejde, men sparer dig for en del kr. i varmeregningen"

Den overspringshandling kan blive særdeles kostbar i årene fremover.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg er enig med mfrost. Du kommer til at skulle lægge noget ekstra arbejde i det, men du bliver til gengæld også mere tilfreds med resultatet. Jeg har selv et gammelt hus, og jeg kan garantere at du bliver glad for gulvvarmen. Hvis du skulle få brug for det til selve arbejdet, vil jeg anbefale dig at kigge på denne hjemmeside: https://do-mo.dk/

Jeg håber du finder ud af det

Det er IKKE aktuelt at hive beton'en op i det rum. Jeg er helt med på at det isolerer bedre. Men der er ikke tid til at gøre det - VVS'er kommer i morgen for at trække gulvvarmerør. 

Jeg kan informere om at det er et aflangt rum, der kun i overkant af 2 meter er ydervæg. Vi har et meget lavt forbrug til varme i dag og jeg kan umuligt forestille mig at det skulle blive højere af at montere gulvvarme vs den radiator, der i dag har stået op ad en af de indvendige vægge i rummet.

Så mit spørgsmål er om jeg skal gå for så meget isolering som muligt, eller om der er problemer med fugt forbundet med at der er for meget isolering på "den varme side"? Det kan jeg forstå  at det IKKE er, når der støbes beton ovenpå, og at det kun er når der er lagt strøer, da der også skal være luftcirkulation ovenpå isoleringen her? Er det forstået korrekt?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Tja - det du reelt beder om er opbakning til en dårlig planlægning.   

Det er også muligt du ikke mener gulvvarme uden isolering sluger mere energi end nuværende fritstående radiator. Det er nok et synspunkt du står temmelig alene med.

Selvfølgelig får du fugtproblemer med kondens når forarbejdet er mangelfuldt, uanset alle krumspring med strøer, dampspærre eller sindrige udluftninger.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Rantzau skrev den 16-07-2018 13:26:41

Selvfølgelig får du fugtproblemer med kondens når forarbejdet er mangelfuldt, uanset alle krumspring med strøer, dampspærre eller sindrige udluftninger.

Hvad baserer du dette på?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Huse fra 70'erne var ikke støbt som vandtæt klaplag. Der blev stadig brugt tilslag der var mere eller mindre fugtsugende.

Dit nuværende klaplag er med 99,9% sikkerhed ikke vandtæt. Det betyder der dannes kondens i konstruktionen som gulvvarmen bruger hovedparten af energien på at udtørre klaplaget før rummet opvarmes. Vand er noget nær den perfekte varmeleder.

I praksis opleves det som varmen hovedsageligt anvendes til opvarmning af undergrunden. Til vinter med sne, vil du se snefrit område langs fundamentet.

Kondens dannes når ude og inde temperaturen ikke er i balance. Det er den med garanti ikke når dit nuværende klaplag kun er støbt på et kappilarbrydende lag.

70'er huse overholdt aldrig de ca. 3 måneders kontrolleret tørring som forudsætter en vandtæt beton. Det er heller ikke almindeligt i dag til almindelige huse.

Et kappilarbrydende lag beskytter kun mod opstigende fugt. En dampspærre mellem det kappilarbrydende lag og klaplaget har ingen effekt på kondens. Det er temperaturforskellen alene der danner kondens i forbindelse med den aktuelle luft- og jordfugtighed.

Med et ikke vandfast klaplag uden underliggende isolering dannes der til stadighed kondens  i betonen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis