Bor hul i reol tæt ved væg

Hej

Har fået en indbygget reol, hvor jeg skal føre strømledning gennem. Hvordan får jeg på den mest elegant måde lavet huller som jeg kan føre ledning i gennem. Pladsen i reolen levner ikke meget rum til boremaskinen og vil helst have hullerne så tæt ved væggen som muligt.

Findes der en extender så man evt kan bore vinkelret?

Alle tips modtages med glæde.

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

ja der findes en vinkelforsats til boremaskiner, men prøv at sæt et billede ind, måske der så kommer flere løsningsmuligheder.


Vi prøver igen, i morgen --

Hvis det er igennem bagpladen, kunne du vel bore bagfra, eller bore i en 45 gr vinkel, som ikke vil gøre noget i den tynde plade.


Vi prøver igen, i morgen --

Er det med hulsav ser det bedst ud at bore fra denne side. Men det gør som sagt ingen forskel at boremaskinen holdes skrå. Du skal bare være opmærksom på ikke at bore helt tæt på sider, da hulsaven krave så vil lave et stort mærke der lige når den går igennem.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Der er ikke nogen bagplade. Det er væggen. Havde faktisk tænkt, at det var muligt at trække en flad ledning uden at bore, da der er et gab på 3mm mellem hyldeerne og væggen. Men når der skal være jordstik i så fås de ikke i en flad udgave.

Men ja, man kunne leve med at bore 45 grader. Ledningen vil vel bare bukke sig lidt.

Annonce

Du kan måske "vride" din reol lidt ud fra væggen, så du kan trække dit 3×1.5 kvadrat igennem, og så sidder ledningenhårdt i spænd. Når det ikke er andet end et lille anlæg kan den godt tåle det, forudsat reolen ikke står og arbejder/bevæger sig.

Samme metode kan du også bruge, men ligge et rundt fast objekt med 7-8mm diameter (skaftet af et bor f.eks) imellem væg og reol, og så trykke reolen ind mod objektet, der så vil lave en rille i reolens skillevæg. Dette forudsætter dog at væggen bagved er af et hårdt materiale, f.eks. mursten, da rillen ellers vil blive lavet i gipsvæggen.


 

er det overhovedt lovligt og trække 230v kabler (lampe ledning) på denne måde, mindes at hullet skal være så stort at stikket skal kunne trækkes ud af hullet ?

Jeg havde tænkt mig at sætte stikket på når ledningen er trukket i gennem reolen og montere en stikdåse med 6 indgange.

Om det er lovligt? Er det ikke helt lovligt at bruge forlængerledninger?

En forlængerledning er karakteriseret ved, at den kan kobles til og fjernes uden brug af værktøj. Ellers er det en fast installation. Så ja, det er faktisk ulovligt. Men det er nu ikke noget jeg ville bekymre mig om i denne sammenhæng.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis