Forslag til rep. af hul i mur (skjult rør)

Hej alle LDS'ere.

Jeg har måtte slå et hul i min kældervæg, for at kunne kontrollere om der var brud på en skjult rørsamling (radiatorrør).
Det var der ikke! :)

Men jeg står så med et hul som skal fikses, og kan ikke rigtig finde en go løsning.

Forslag modtages meget gerne!

Min første tanke gik på at smide rockwool ind i hullet omkring røret, og så en tynd træplade udenpå, på den måde kunne jeg tjekke det igen en anden gang, og undgå at smide våd mørtel mm. omkring rørene. Men ved ikke om løsningen kan skabe kondensproblemer eller lign?

Rent kosmetisk gør det stort set ingen forskel, det en ældre kælder, et sted hvor man ikke rigtig ser det alligevel, men vil gerne lige lukke hullet på den ene eller anden måde.
ps. jeg fikser selvfølgelig det gamle rørisolering som jeg har skåret itu

Se billeder :)

På forhånd tak for hjælpen!

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis udsenet ikke betyder noget, ville jeg bare stoppe det til med isolering, du kan jo evt bare male isoleringen med lidt plastikmaling så falder det godt i med muren.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 14-07-2018 21:20:42

Hvis udsenet ikke betyder noget, ville jeg bare stoppe det til med isolering, du kan jo evt bare male isoleringen med lidt plastikmaling så falder det godt i med muren.

Dvs. en løsning lign. det jeg foreslår? træpladen ku så males hvid...så ville det se fint ud.

hvilket isoleringsmateriale havde du i tankerne je_ns?

Bar noget mineraluld af en slags, eller hvad du nu har liggende, men jo fint at afslutte med en lille dækplade i træ.

Vi prøver igen, i morgen --

Jeg vil foreslå at reparere rørisoleringen, og derefter lukke hullet med murstensstumper og en "svag" mørtel (cement/mørtel 1:10). Så får du en overflade der er intakt, og det er ret let at "lave hul" hvis du mod forventning igen får brug for inspektion.

Søren O
Annonce
Søren O skrev den 14-07-2018 21:51:43

Jeg vil foreslå at reparere rørisoleringen, og derefter lukke hullet med murstensstumper og en "svag" mørtel (cement/mørtel 1:10). Så får du en overflade der er intakt, og det er ret let at "lave hul" hvis du mod forventning igen får brug for inspektion.

Denne løsning er også mulig, men er det specielt smart når man har rør der ikke har det godt med "våde forhold". Tænker mørtel opad rørende osv. Lige den samling er vel snildt 20 år gammel, hvis ikke mere. Den holder, og ser fin ud. Men er der nogen grund til at mørtle/mure det op igen?
Fremfor isolering + plade løsning. Kosmetik er ikke væsentlig her, kun at hullet "lukkes".

Isolering/pladeløsningen kan være udmærket. Det kommer dog aldrig til at se færdigt ud. 

Varmerør tærer kun minimalt hvis dit anlæg ellers er tæt. Det er efterfyldningerne der er problemet. 20 år for en samling - det er "ingen alder" - det skulle gerne holde tæt mange år endnu.

Søren O
Søren O skrev den 14-07-2018 22:14:04

Isolering/pladeløsningen kan være udmærket. Det kommer dog aldrig til at se færdigt ud. 

Varmerør tærer kun minimalt hvis dit anlæg ellers er tæt. Det er efterfyldningerne der er problemet. 20 år for en samling - det er "ingen alder" - det skulle gerne holde tæt mange år endnu.

Ja har ikke skiftet vand eller lign mere end 2 gange siden 2011. Og før det sikkert ikke siden installation...og det er MANGE år gammel, tydeligt vist på typen af rørisolering på billedet . Men det holder. Jeg har skiftet samtlige af husets radiatorer for nyligt og netop fyldt vand på systemet, og det er tæt. Så det bør jo være ok og holde mange år herfra. Men hvis rockwool +plade på er en godkendt løsning tar jeg nok denne. Så længe jeg ikke får problemer med kondens, eller lign. Det gør mig ikke så meget at det ikke ser helt "færdigt" ud.

Tak for svar mm!

Forstår ikke at du siger dine rør ikke har det godt med vand...... hvad er der inden i dine rør ?....  mit bud er vand 😂😎

mfrost skrev den 15-07-2018 08:17:28

Forstår ikke at du siger dine rør ikke har det godt med vand...... hvad er der inden i dine rør ?....  mit bud er vand 😂😎

haha ja ok fanget, håber dog det forblir "dødt vand" indeni, trods alt!

Tak for svaret

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også