hurtig hjælp søges!! Lampeopsætning

Hej!

Jeg skal hænge en lampe op for min mormor - Hvad gør jeg mon galt? 

Selve installationen er tudsegammel og synes ikke det gir mening. Hvordan slår jeg denne knude fri? Uanset hvad jeg synes jeg prøver, så får jeg ikke lys i den.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du har sat blå og brun sammen i den samme samlemuffe, så du kortsluter installationen, og dermed knalder sikringerne straks du tænder.

Hver messing klemme må kun have én farve ledning i sig, ellers er der kortslutninger.

grøn er beskyttelses leder, intet andet må tilsluttes til den.

blå er nul

Brun eller sort er fasen og/eller tænd ledning, og din lampe skal tilsluttes sin brune til enten brun eller sort.

blå til blå og grøn til grøn.

Tænder den ikke med brun-brun, så forsøg brun-sort.


 

Jeg har haft sat brun til sort, men der skete heller ingen ting. Vi har iøvrigt ikke sprunget nogen sikringer - og har alligevel prøvet mig en del frem nu. Kan man fristes til at tro, at der er noget helt galt med selve installationen? 

Den brune sad med en plastik "slut-muffe" til at starte med. Skal jeg mon have fat i en ekstra af de messing muffer og så få sat den i den brune - og ført de brune sammen sådan? 

Jeg vil tro at du skal sætte blå ledning fra din lampe sammen med de andre blå ledninger i udtaget og brun fra din lampe sammen med sort i udtaget.

Ja, den combi prøvede jeg også. Må vist hellere tjekke den sikring en ekstra gang. Synes bare ikke det lignede, at de var røget. Men det er nok ikke utænkeligt, for jeg ved, at jeg "fuckede" lidt op i det med at sætte dem i samme muffe. Tanketorsk.

Du kan teste sikring ved at tage den ud og sætte den i en gruppe som på forhånd virker. 

Ellers er det korrekt som beskrevet Blå fra lampe SKAL til blå i installationen. Så der er der kun 2 muligheder for den brune fra lampe.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak skal I have!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis