Sokkelstøbning ved kælderudgravning

Et kort og hurtigt spørgsmål. 

Vi har murer på et projekt, hvor vi skal have udgravet kælder, gulvvarme og derfor også støbning af sokkel. Vi skal selv grave ud. Mureren markerer hvor vi skal grave.

Han har markeret to hjørner på samme endevæg på huset. Endevæggen er 6,5 meter. På midten er der en skillevæg og hjørnet her er også markeret. Dvs tre steder på samme endevæg. 

Er det ikke risky business?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Hvor mange meter graves der ud af gangen og hvor mange meter er der imellem?

Hilsen Martin


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

I hjørnerne er der vel tale om ca 50 cm på hver side af hjørnet. Her ses det ene hjørne af endevæggen og skillevæggen, hvor der også graves ud i hjørne. Væggen er 3,2 m og der er et tilsvarende rum ved siden af der er 3,2 bredt. I alt i hele kælderen på 70 kvm, hvoraf der udgraves 60kvm er der 11 markeringer. Den du ser til højre midt på væggen er 1,40m. Det studser jeg også over da der flere steder står max 1 m

Undskyld det ene rum er 2,7 m bredt og det andet 2,8. Og hele endevæggen er så 5,5m. Det rum du ser på billedet er 2,8. På endevæggen udgraves tre steder. I det ene hjørne(rummet ved siden af) er markeringen 40 og 60 cm. I det andet hjørne er markeringen 34 og 60 cm. Markeringen midt på endevæggen (altså i hjørnet til venstre på billedet er 50 og 100 cm) - de 100 cm sidder på skillevæggen mellem de to rum.

Håber det var lidt bedre forklaret 

Der er 2,5 meter fra markeringen i hjørnet på billedet til markeringen på højre side af rummet som måler 1,40m

Uden at kende til jorden under, vil jeg ikke have betænkeligheder ved det. Nogle af hullerne er lidt brede, men jeg tror man siger max 1 meter for at gå med livrem og seler. Men det siger man vel nok fordi man ikke kender til jordens beskaffehed.

Har han lavet et test-hul for at få mere viden om jordens beskaffenhed?

Jeg er meget interesseret i at se billede af hullerne før, under og efter han understøber for at se hvor omhyggelig han er med afretningen i hullet og planheden op mod nederste mursten inden han laver den sidste fuge. Jeg har selv været igang i min kælder og det ville være meget interessant for mig at sammenligne. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Vedhæftede filer:
Vedhæftede filer:

Her er lidt billeder. Han kommer og støber i morgen og indtil videre er der ingen sætningsskader :-)

Tak for billeder - jeg håber du poster et par fotos imorgen også. 

Den "underflade" der skal støbes op mod, ser meget ujævn ud. Det er vel gulvets underside? Jeg er spændt på hvordan han får det understøbte til at understøtte op imod det ordentligt/jævnt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis