nyt gulv i stue/kælderplan efter sannering af skimmelsvamp

Jeg har brug for et rigtigt godt råd omkring forebyggelse af skimmelsvamp I gulv.

Jeg har netop brudt gulvet op I stueplan/kælder I et gammel hus (1967) som har stået tomt I 7 år (kun delvist opvarmet, men ikke kuftet ud særlig tit).

Skimmeleksperterne har allerede fjernet en del skimmelsvamp I kældersiden og derefter målt høj fugtighed og skimmelsvamp I de værelser som pejer ud mod den åbne side. 

Vi har nu brækket trægulvet op, som er blevet lagt ovenpå beton med et lag kork/tjærepapir imellem beton/gulvbredder. Nu skal det hele behandles med ProxiHysan og de efterfølgende anbefalede produkter som forebyggelse.

Mit problem er at jeg skal lægge et nyt gulv, men ved ikke hvilket er den bedste løsning? Vi ønsker naturligvis helst et trægulv igen, men er det forsvarligt? Hvilket gulv anbefaler I at jeg vælger, trægulv/fliser/elvarme og trægulv/andet?

Der er mange muligheder, og jeg vil blot sikre mig at fugten under huset ikke kommer op igennem gulvet.


4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Vælger du trægulv, er det vigtigt at overfladen er diffusions åben, så lak er udelukket.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Gulvvarme kræver en fornuftig isolering mod terræn, så varmeregningen ikke går amok. Et hus fra 67 er sjældent født med tilstrækkelig isolering efter dagens standard, så det skal også med i overvejelserne.

Vandbåret gulvvarme har de laveste driftomkostninger i forhold til el med dagens elafgifter.

Det kan sagtens lade sig gøre med gulvvarme under et trægulv, og der er flere gode leverandører. Selv har jeg gode erfaringer med Dinesen gulve. De har også fyldestgørende anvisninger inden beslutningen tages. Eneste ulemper er prisen. Dinesen gulve ligger i den dyre ende.

https://dinesen.com/wp-content/uplo...g_0414.pdf

Spiller prisen en rolle (og det gør den desværre for de fleste) kan brædderne købes direkte fra savværket, men det kræver en stor arbejdsindsats og erfaring som gør-det-selv projekt. Til gengæld kan prisen holdes på mellem kr. 80,- og kr. 100,- pr. m2.

Uanset valg vil jeg klart anbefale en let gulvkonstruktion. Så kan du også undgå den langsomme reaktionstid ved pludselige temperaturændringer.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Tak for rådene

Nu har jeg lige opdaget en stor revne og niveauforskel i betonen, så der skal nok en byggesagskyndig ind over!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis