blande pigment i indendørs træolie?

Jeg står i mit færdige kolonihave-køkken og synes at der er lige lovlig meget sauna-følelse pt. trægulv, køkkenskabe i oliebehandlet fyr og bordplader i egetræ. Da jeg købte skabene, var jeg ikke klar over at de allerede havde fået en omgang olie, og da de er købt uoppakket igennem gul og gratis, så er der ikke nogen fortrydelsesret ;-) 

Den oprindelige plan var at bejdse skabene. Men bejds ovenpå olje er vidst nok no go og maling er fuldstændig udelukket. Så nu er jeg ude efter et alternativ! Kan man fx. blande pigment i en alm. indendørs træolie? Er det så bare en omgang grundrens og slibe, før jeg stryger det på? Og skal det være en hærdende eller ej? Hvor finder jeg et stort udvalg af pigment? Andre forslag? :-) 


Go' sommer!


Det værste der kan ske, hvis du prøver, er at det går galt. Det kunne været værre - at du ikke turde. 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Altså det skal være lysere?

Mvh.

Mikkel


Jeg ville oprindelig have en afdæmpet grøn bejds i stil med den på billedet. Måske en tand lysere. Hvis ikke der er andre muligheder går hvid også an eller bare lysning af træet. Men da det er i et køkken (med to unger!) så skel de kunne tørres og skrubbes ved diverse uheld ;-)


Det værste der kan ske, hvis du prøver, er at det går galt. Det kunne været værre - at du ikke turde. 

hej .......... det du efterlyser er vel noget der svarer til Gori 44, altså den tynde udgave , bare uden fungicider.  Og det må man lave selv ........... prøv dig frem med små mængder ........  eller få evt farvehandleren til at blande pigmenterne i en træolie .............


....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........

Måske er dette en mulighed. det kommer an på hvilken olie skabene er behandlet med. prøv at spørge firmaet som forhandler malingen. https://www.linoliebutikken.dk/coll...-0-5-liter Om man kan bruge det oven på et oliebehandlet skab.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Sjovt, jeg var lige inde og kikkede på linoliebutikkens hjemmeside tidligere, og det lyder som den mest logiske løsning - dog uden at vide en skid om det. Der er et nummer, så jeg ringer lige og hører, hvad de synes om min plan ;-) Det fede er, at de kan blande alle farver, så jeg kan bruge den farvekode jeg havde til at starte med. Krydser fingre for at det kan lade sig gøre.

G.lykke - Jeg ved ikke om Gori laver indendørs træolie? Tænker ihf. at den skal være giftfri. Selv om det ikke er ovenpå bordpladen, så er jeg ret obs med sådan noget, især med små børn.


Det værste der kan ske, hvis du prøver, er at det går galt. Det kunne været værre - at du ikke turde. 
Annonce

Det lyder fornuftigt, jeg ville heller ikke bruge Gori indendørs-

Mvh.

Mikkel

KlodsMajor:  Jeg læser det som om din bordplade er af egetræ.

Rens aldrig eg med grundrens såfremt det efterfølgende skal efterbehandles transparent. Det er umuligt at forudse de kemiske reaktioner med alle mulige misfarvninger efterfølgende.

Færdig grundrens har fanden skabt på en dårlig dag.

Rens eg med vand og sæbe, da din bordplade har fået olie. Brug sæbespåner til uldvask som sættes til opblødning et par timer i forvejen.

Glemt alt om pigmenter i olie til eg. Det holder kun kort tid, da pigmenterne sidder i overfladen og vaskes af første gang bordet tørres af med en klud.

Renset eg kan bleges med læsket kalk opløst i vand. Lav en prøve først da de danske arter som stilkeg og vintereg reagerer lidt forskelligt fra specielt de amerikanske som oftest sælges som færdige stavlimede bordplader. Herefter efterbehandles eg med farveløs olie til indendørs brug.

Rigtigt lavet får bordpladen en delikat lysegrå overflade, som kendes fra den Gustavianske stilperiode.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Mit forslag gik nu også på skabe i fyrretræ. tror ikke han har tænkt sig at male bordpladerne.



Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Nej bordpladen er smuk som den er :-) Det er skabene af fyrretræ, som skal have en eller anden form for farve. 


Det værste der kan ske, hvis du prøver, er at det går galt. Det kunne været værre - at du ikke turde. 

Så faldt jeg sgu over en løsning!

Jeg sad og kikkede på maling på nettet, hvor jeg af mistag kom til at trykke på Jotun kvist- og spærre grunder. Så står der at det kan påføres på alle underlag?! Jeg skrev en mail til dem meddetsamme og spurgte, hvis jeg kunne grunde mine oliebehandlede skabe med den og male bagefter. Svaret var ja og at jeg bare skal slibe let med korn 100-120 før. Mission complete :-)

Tak for jeres inputs og go weekend!


Det værste der kan ske, hvis du prøver, er at det går galt. Det kunne været værre - at du ikke turde. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også