Rundt havebassin med springvand

Vi overvejer at lave et nedgravet rundt havebassin med springvand med en diameter på ca. 1,5 m i vores have.

Er det korrekt forstået, at når der er bevægelse i vandet med springvand, så vil der ikke komme myg m.m.i vandet?

Hvordan vil sådan et bassin skulle vedligeholdes, og er der generelt noget man skal være opmærksom på ved at have sådan et bassin i haven?

Kan I anbefale et godt sted at købe et rundt havebassin med springvand?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der kan stadig komme insekter i vandet.

Du kan købe en springvandspumpe med indbygget filter og UV behandling, det er egnet til så små bassiner.

Se https://www.harald-nyborg.dk/p2092/hozelock-pumpe-easy-clear-3000


Elektronikteknikeren

Der vil altid være områder i vandet, der er så stillestående, at der kan være insekter.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Så et lille havebassin med springvand vil kunne give flere myg? For så tror jeg faktisk hellere vi vil undvære det vand.

Jeg tror egentlig ikke der vil blive flere myg - men sørg for, at pumpe/springvand er dimensioneret til at skabe så meget flow, som muligt..
Vi har et lille vandfald, som jeg tror der udklækkes lidt myg i - i krogene - men alle de andre insekter, er jo vilde med det.. og fuglene pisker rundt for at spise dem (og få vand i denne tid) så samlet set, tror jeg, det giver færre gener med myg (medmindre, det er lige der, i sidder rundt omkring?)
Og så er det da hyggeligt, at se en gerdesmutte tage bad i et stille hjørne :-)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Jeg tror ikke vandet er roligt nok til at myg vil formere sig. Hvis det var det spørgsmålet gik på. Men der vil altid ryge lidt insekter i vandet. Men der er det godt med et effektivt filter.

Det kan være at der kan bo nogle myg langs kanterne af bassinet hvor vandet kun opfugter området uden at skylle dem væk. Men det kommer jo også an på hvordan du indretter din dam.

Du kan jo indrette så de ikke har mulighed for at slå sig ned.


Elektronikteknikeren

For ca. 10 år siden har jeg selv støbt sådan en bassin. Det er så efterfølgende smurt indvendig med vådrums membran. Lidt under overfladen er der monteret et rionet med 10 x10 cm masker. ( Jeg vil under ingen omstændigheder have børnebørn der drukner i det.) 

Nettet bruger duer og solsorte når de drikker og bader. Der er ikke tegn på myg i bassinet, men man ved jo aldrig hvor de kommer fra.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis