Dimensionering af Per fra 3/4" TIL Pex

Hej alle, jeg skal skifte nogle 3/4" stålrør ved mit fyr til pex. Vil 22 mm rør være den rigtige dimension. Det er både i forbindelse med brugsvand og varme. Jeg har set på nogle universalt der både skulle være godkendt til varmekredse og brugsvand. Så kan jeg nøjes med en rulle slange.

Mvh. Peter

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

22 mm PEX-rør er indvendig ø 16 mm, lidt mindre end et 3/4" gevindrør. PEX-røret er væsentligt glattere indvendigt, så vandet løber lettere igennem, og dermed er 22 mm det rigtige alternativ til 3/4" gevindrør.


Søren O

Hej igen.  Jeg har nu købt noget 22 mm slange og tilhørende messingfittings, jeg er kommet til se på fittingerne den indre diameter er mindre end i 22 mm slangen, har det mon betydning?  Bliver dimensionen så for lille i forhold til de 3/4 tomme rør de skal erstatte?


Der er jo en støttebøsning som skal sættes ind i røret når det spændes sammen, og denne gør naturligvis den indre diameter en smule mindre, men det er på så kort et stykke at det ikke har den store betydning i praksis. Det er normalt med PEX.



Elektronikteknikeren

Alle tiders Tak for dit svar

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis